Jeep Compass en Renegade nu ook met minder stroom
Jeep levert de Compass en Renegade al een tijdje als 4xe en dus met een plug-in hybride-aandrijflijn. Vandaag introduceert het nieuwe versies die ‘t met wat minder stroom doen.
Het gaat om de e-Hybrid-versies. Dat zijn geen volwaardige hybrides, maar milde hybrides. Daarbij maken de bekende 1,0- en 1,3-liter benzinemotoren nu plaats voor een 1,5-liter viercilinder, die zelf goed is voor 130 pk en 240 Nm. De krachtbron krijgt hulp van een 48 volt-systeem, om het verbruik en de CO2-uitstoot te drukken. De fabrikant spreekt zelf van een reductie van 15 procent ten opzichte van reguliere benzineversies.
Manoeuvreren
Jeep meldt dat deze milde hybrides in staat zijn om op lage snelheden volledig elektrisch te rijden. Dat kan met dank aan de 15 kW sterke elektromotor, die elektrisch manoeuvreren en wegrijden mogelijk maakt.
De Compass en Renegade maken als e-Hybrid dus gebruik van dezelfde aandrijflijn, al zijn er enkele verschillen wat betreft prestaties. De Compass heeft 10 seconden nodig om een snelheid van 100 km/h te bereiken, de top bedraagt 193 km/h. Zijn hoekigere, compactere broertje Renegade heeft 0,3 seconde minder nodig in die 0-100-sprint, maar heeft met 191 km/h een lagere topsnelheid.
Plastic
Jeep voegt ook een nieuwe uitvoering toe aan het gamma. Het gaat om de Upland, die is volgestopt met duurzame materialen en milieuvriendelijke verven, aldus de fabrikant. Daarbij gaat het dan om zaken als de hemelbekleding, vloermatten en stoelen. Die materialen zijn gemaakt door Seaqual, een partij waarmee FCA al langer een samenwerking mee heeft om gerecycled plastic te gebruiken in zijn auto’s. Overigens zijn de 4xe-versies van de Compass en Renegade nu ook als Upland leverbaar. De Compass krijgt standaard 18-inch lichtmetaal, de Renegade komt minstens met 17-inch op het asfalt.
Jeep introduceert de Compass en Renegade e-Hybrid dit voorjaar op de Nederlandse markt. Prijzen volgen in een later stadium. Het lijkt er bovendien sterk op dat deze aandrijflijnen nu aan de basis van het Compass- en Renegade-gamma staan, want het merk zegt in Duitsland, Frankrijk, België, Portugal, Scandinavië én Nederland dit jaar volledig geëlektrificeerd te zijn. De benzineversies zónder elektrohulp zullen snel niet meer beschikbaar zijn. Hetzelfde zagen we onlangs gebeuren met de Wrangler: ook die is er in Europa enkel nog als 4xe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!