Jeep Compass komt in twee smaken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2FJeep-Compass-Autovisie.nl_.jpg)
De meeste SUV’s zien nooit modder. Een doodenkel zandpad of een onverharde parkeersplaats is het ongeveer het maximale voor veel van deze auto’s. Dat weet Jeep ook en daarom komt de nieuwe Jeep Compass er in twee smaken. Een voor op de weg en een voor de vijf procent van de mensen die er wel mee gaat blubberen.
Populair segment
Groter dan de Renegade, maar kleiner dan de Cherokee. De nieuwe Jeep Compass komt in een felbevochten segment. Hij zal het op moeten gaan nemen tegen populaire auto’s als de Mazda CX-5, de Seat Ateca en de Kia Sportage. Al die auto’s zijn weliswaar leverbaar met vierwielaandrijving, het gros wordt verkocht met voorwielaandrijving. Jeep kiest er daarom voor om de basisuitvoering van de Compass ook voorwielaangedreven te maken. De auto deelt zijn motorengamma helemaal met de Renegade, wat inhoudt dat hij geleverd wordt met een 1,4 liter benzinemotor met twee verschillende vermogens: 140 pk en 170 pk. Dieselen kan met een 1,6 liter diesel met 120 pk of een 2,0 liter diesel die met 140 pk en 170 pk geleverd wordt. De diesels zijn standaard allemaal vierwielaangedreven, net als de 170 pk-variant van de benzinemotor.
BEKIJK OOK: AUTOVISIE VLOG: LOOP MET SJOERD VAN BILSEN OVER DE AUTOSALON VAN GENÈVE 2017
Trailhawk
De sterkste varianten met vierwielaandrijving kun je ook krijgen als ‘Trailhawk’. In die uitvoering staat de Jeep Compass 2,5 centimeter hoger op zijn wielen en is hij voorzien van een andere voor- en achterbumper. Die bumpers zorgen ervoor dat hij minder snel de grond raakt, aangezien de aanloop- en uitloophoek sterk is verbeterd ten opzichte van de standaard Compass. Hij wordt als ‘Trailhawk’ ook meteen voorzien van speciale 17 inch wielen met offroadbanden.
Prijs
Jeep heeft grote verwachtingen van de auto, aangezien het segment van SUV’s alleen maar aan het groeien is. Toch is dat succes enorm afhankelijk van de prijs. Jeep vraagt minimaal 30.990 euro voor de Compass als hij deze zomer op de markt komt. Daarmee begint hij duurder dan de eerder genoemde Seat Ateca en Kia Sportage, maar op exact hetzelfde niveau als de Mazda CX-5. Binnenkort volgt de rest van de prijzen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2FJeep-Compass-2-Autovisie.nl_.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fjp017-071cpvaoamtoaomeh1r8iftrs9df4co-1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie