Op de dag dat de laatste Jaguar XJ met verbrandingsmotor van de band rolt, laat Jaguar Land Rover weten dat het model terug komt. Wanneer is nog niet duidelijk, maar we weten wel dat hij het moet doen met accu's en elektromotoren.

Jaguar XJJaguar XJ


Jaguar had een vliegende start toen het de elektrische auto-markt betrad met de I-Pace. Het bleek een immens populaire wagen, mede dankzij de subsidies die de wereldwijde overheden op dat moment uitdeelden voor elektrische auto's. Het is dan ook niet gek dat Jaguar alweer een volgende accubak op de planning heeft staan. Dit keer geen volledig nieuw model, maar een Jaguar XJ met elektromotoren.

MLA-platform

De huidige XJ is ondertussen al uit het aanbod van Jaguar gehaald. De allerlaatste luxe Jag rolt vandaag namelijk uit de JLR-fabriek in Castle Bromwich. De fabriek aldaar zal vervolgens omgebouwd worden om met het nieuwe MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) om te kunnen gaan. Deze verschaft de mogelijkheid om de daarop gebaseerde auto's ook een elektrische aandrijflijn mee te geven.

De nieuwe Jaguar XJ is de eerste stap in het elektrificatie-plan van Jaguar Land Rover. De Britste autofabrikant wil vanaf 2020 van elk model in het aanbod een geëlektrificeerde variant op de markt brengen. De aandrijflijnen voor deze voertuigen moeten geproduceerd worden in de Midlands-regio. Daarnaast wordt er volgend jaar ook een nieuwe Battery Assembly Centre in Hams Hall geopend.

Minst populaire auto

De keuze om de negende generatie van de XJ als eerste model volledig te elektrificeren is een beetje apart, aangezien het de minst populaire auto van het merk is. Er zijn er maar 120.000 van verkocht. Vorig jaar december was het helemaal dramatisch, toen veranderden maar 301 XJ's van eigenaar. Dat tegenover 4492 F-Pace's, 2252 XE's en 492 F-Type's. In Nederland alleen verkoopt Jaguar gemiddeld 5 XJ's per maand. Over heel 2019 zijn er nog maar 8 verkocht. Daarmee is hij net iets minder populair dan de Audi A8, maar verkoopt hij beter dan de Lexus LS.

Het gaat al een tijdje niet zo heel goed bij Jaguar Land Rover. Het bedrijf heeft al meerdere ontslagrondes moeten houden en zelfs de productie vanuit Engeland naar goedkopere landen verplaatst. Maar met de aanpassing van de faciliteiten in Castle Bromwich claimt Jaguar dat het duizenden Engelse banen in stand houdt.