Autoconstructeur Jaguar Land Rover (JLR) streeft ernaar om het aluminium van bestaande voertuigen van Jaguar en Land Rover te recyclen tot nieuwe aluminium onderdelen voor de productie van nieuwe modellen. Daarom is JLR gestart met het ‘Reality-project’ om het aluminium van afgedankte auto’s te hergebruiken voor de productie van nieuwe modellen.

Testen op i-Pace

Jaguar Land Rover test het recyclingproces op dit moment bij pre-productiemodellen van de volledig elektrische Jaguar i-Pace, waarvan het lithium-ion batterijpakket verwijderd is. De batterij wordt volgens JLR hergebruikt in een nader te bepalen toepassing. De i-Pace wordt gesorteerd op materiaalsoort, waarna het aluminium gesmolten en opnieuw gevormd wordt. JLR streeft ernaar om zo min mogelijk nieuw aluminium te gebruiken bij de productie van nieuwe auto’s. Tussen september 2013 en januari 2019 is al 300.000 ton gerecycled aluminium gebruikt voor modellen met een aluminium architectuur. Denk aan de Jaguar XE, een tegenhanger van de 3 Serie, C-Klasse, A4, IS en S60.

Jaguar I-Pace


RC5754

De Jaguar XE was in 2014 de eerste auto ter wereld met carrosseriedelen gemaakt van de aluminiumlegering RC5754 die 75 procent gerecycled aluminium bevat. "De helft van de XE-carrosserie bestaat uit aluminiumlegeringen die voor een groot deel uit gerecycled aluminium bestaan. Dat is mede mogelijk gemaakt door de circulaire productielijnen in de Britse en Slovaakse productiefaciliteiten”, stelt JLR.

Aluminium

Fun fact: Jaguar Land Rover gebruikt 180.000 ton aluminium per jaar. Dat is een klein percentage van de 80 miljoen ton die jaarlijks wereldwijd geproduceerd wordt. Wist je dat aluminium een van de meest gerecyclede producten ter wereld is? Sterker nog: 75 procent van het ooit geproduceerde aluminium wordt nog steeds gebruikt.

Jaguar I-Pace