Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 mei 2022
Leestijd: 2 minuten

Jaguar Land Rover is ‘blij’ met het chiptekort

Het wereldwijde chiptekort raakt de auto-industrie hard. Toch is Jaguar Land Rover niet helemaal ontevreden over de huidige gang van zaken.

Volgens topman Thierry Bolloré zijn de auto’s van Jaguar Land Rover een stuk aantrekkelijker geworden. Omdat er minder auto’s de productielijn verlaten en er schaarste ontstaat, krijgt de Britse autobouwer een ‘onverwachte boost’, zo zou de Fransman tegenover investeerders hebben gezegd. “We verliezen marktaandeel, maar het resultaat daarvan is dat de schaarste een hoge mate van begeerlijkheid creëert.”

Grotere marges

Net als veel andere bedrijven, zoals Mercedes-Benz en BMW, richt Jaguar Land Rover zich nu meer op het opdrijven van prijzen en het vergroten van marges op auto’s. Het maken van volume heeft minder prioriteit. Dat is nu goed mogelijk door het chiptekort. “Het merk krijgt een boost naar een hoger niveau van moderne luxe, sneller dan we hadden verwacht”, aldus Bolloré.

Range Rover sport 2023
Range Rover Sport 2023.

De nieuwe Range Rover helpt daar flink bij. Het is bovendien een heel populaire auto, want 46.000 van de 168.000 orders in maart betrof een Range Rover.

Jaguar volledig elektrisch in 2025

Klinkt allemaal erg rooskleurig, maar in de nabije toekomst moet er nog ontzettend veel binnen het Britse concern gebeuren. Jaguar heeft namelijk gezegd vanaf 2025 enkel elektrische auto’s te leveren. En dat terwijl we nog altijd géén nieuw elektromodel naast de I-Pace hebben gezien. Land Rover komt in 2024 met diens eerste elektrische voertuig. Beide merken gebruiken wél afzonderlijke architecturen met andere techniek, om de verschillende modellen niet met elkaar te laten kannibaliseren.

‘Jaguar zal geen SUV’s meer bouwen’

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace

Waar Land Rover zich richt op SUV’s, wil Jaguar juist een andere kant op gaan. Begin dit jaar liet Bolloré nog weten dat het merk geen SUV’s meer gaat bouwen. Het werkt toe naar een gamma van ‘unieke modellen’ die ‘een goed alternatief op de gevestigde orde zijn’. Bolloré wil dat auto’s veel origineler zijn dan de (Duitse) concurrentie en spreekt over ‘lage modellen die geen typische sedans zijn’. Wat er precies uit de hoge hoed getoverd wordt, is nog even afwachten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.