Vorig jaar maakte Jaguar vol trots bekend dat het de iconische E-type zou gaan restaureren en ombouwen tot elektrische auto's. Achteraf blijkt het toch niet zo'n goed plan, want de Britse autofabrikant stop met het project.


De Jaguar E-Type is volgens velen een van de mooiste auto's ooit gemaakt. Een pure klassieker waar je eigenlijk niet meer aan moet zitten. Jaguar ziet dat anders. De Britten dachten nog even wat extra geld te halen uit het design van decennia geleden. Maar dat pakt nu toch iets anders uit dan gepland. De fabrikant laat in een mail naar potentiële klanten weten dat de elektrische E-type Zero voorlopig niet gaat komen.

Gepauzeerd

In een door Electrek onderschepte brief schrijft Paul Hegarty, manager van Jaguar Land Rover Classic, aan klanten: "Ik neem contact met u op omdat u een van de eersten bent die interesse toonde in de volledig elektrische Jaguar E-type Zero. Ik moet u helaas melden dat we de moeilijke beslissing hebben genomen om de ontwikkeling en de productie van dit voertuig voorlopig hebben gepauzeerd."

Daarmee lijkt het erop dat de Jaguar E-type Zero nog niet helemaal van de baan is. Maar voor de rest geeft Hegarty weinig informatie over een mogelijke datum waarop het project verder gaat. Ook geeft hij geen duidelijke reden voor de pauzering: "We kijken ernaar uit om dit innovatieve voertuig en diens technologie aan onze klanten aan te bieden in de toekomst, maar voor nu focussen we onze middelen op de volgende generatie van Classic producten en diensten."

Innovatief

De Jaguar E-type Zero was vorig jaar al niet zo bijster innovatief. De elektrische klassieker zou namelijk een 220 kW (299 pk) sterke aandrijflijn met een 40 kWh grote batterij. Daarmee kon het geheel maar 270 kilometer op een volle lading afleggen. Veel van de onderdelen voor de elektrificatie zouden geleend worden van de I-Pace. Daardoor gaat opladen niet heel snel. Binnen zes tot zeven uur moet het accupakket weer helemaal vol zijn.

Jaguar Land Rover Classic wilde de E-type Zero niet alleen als compleet voertuig verkopen. Het bedrijf wilde eigenaren van een normale E-type ook aanbieden om hun voertuig om te bouwen naar een elektrische auto. De eerste exemplaren zouden volgend jaar al geleverd moeten worden.