Jaguar i-Pace geeft elektrisch voorproefje
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FJaguar-i-Pace-4-Sjoerd-van-Bilsen-Autovise.nl_.jpg)
Een range van ruim 500 kilometer, 400 pk en vierwielaandrijving. De eerste elektrische auto van Jaguar moet in 2018 op de markt komen. De Britten tonen in Los Angeles een voorproefje van de Jaguar i-Pace.

Range
Een flinke reikwijdte is voor Jaguar belangrijker dan bizarre sprintcijfers. Toch wordt de Jaguar i-Pace als hij op de markt komt een van de snelste sprintende Jaguars. Hij moet namelijk in net iets meer dan vier seconden naar 100 km/h kunnen sprinten. Dat heeft de elektrische crossover te danken aan zijn 400 elektrische pk’s die naar alle vier de wielen worden gestuurd. Als je rustig aan doet, moet hij vijfhonderd kilometer elektrisch kunnen rijden op zijn accu van 90 kWh, mede dankzij de cW-waarde van 0,29.
Onthulling
Collega Sjoerd van Bilsen was bij de onthulling en maakte onderstaand Vlog, waarin je de auto volledig te zien krijgt, compleet met alle informatie:
Crossover
De Jaguar i-Pace maakt geen gebruik van een bestaand platform van Jaguar Land Rover, maar wordt op een compleet nieuw platform gebaseerd. Dat de auto volledig elektrisch is, brengt ook een aantal voordelen met zich mee. Zo heeft Jaguar ervoor gezorgd dat de auto een gewichtsverdeling van 50:50 heeft, maar ook dat het zwaartepunt 12 centimeter lager ligt dan dat van een model met een verbrandingsmotor. De Jaguar i-Pace moet volgens de Britten dan ook rijden als een echte Jaguar.
Negentig procent
Als de productieversie in 2018 op de markt komt, zal hij nauwelijks afwijken van de conceptversie. Jaguar geeft aan dat de i-Pace Concept, die nu in Los Angeles getoond wordt, voor negentig procent overeenkomt met de productieversie. Denk een aantal details wat conventioneler en de wielen wat kleiner, en je kijkt naar de auto zoals hij over twee jaar rond moet rijden. De auto is nu 4,68 meter lang, biedt plaats aan vijf volwassenen en heeft een bagageruimte van 530 liter. Hij wordt onder de F-Pace gepositioneerd en daarmee moet hij ook competitief geprijsd worden ten opzichte van zijn concurrenten van Audi en Mercedes-Benz, die ook in 2018 op de markt komen.
Lees ook:
- Jaguar I-Pace EV320 is veel goedkoper maar heeft zelfde actieradius
- De Jaguar I-Pace laadt eindelijk zoals-ie zou moeten doen
- Jaguar Land Rover plant drie elektrische modellen tegen eind 2021
- Jaguar I-Pace krijgt update: 8 procent meer bereik dankzij racerij
Ook interessant
-
6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
-
5 must-haves: een televisie duurder dan een Model 3 en meer!
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #3
-
Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222
-
Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
-
Formule 1-legende Jenson Button terug als adviseur bij Williams
-
Man wint gloednieuwe Corvette C8, maar krijgt ‘m niet
-
Kleinste ‘Auto van het jaar 2021’ nu al bekend
-
Mercedes-Benz EQS 580 vanaf april te bestellen
-
BMW M aan de stekker!
-
Sportiever dan sportief: de Cupra Formentor door Abt
-
DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!