Jaguar i-Pace geeft elektrisch voorproefje
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FJaguar-i-Pace-4-Sjoerd-van-Bilsen-Autovise.nl_.jpg)
Een range van ruim 500 kilometer, 400 pk en vierwielaandrijving. De eerste elektrische auto van Jaguar moet in 2018 op de markt komen. De Britten tonen in Los Angeles een voorproefje van de Jaguar i-Pace.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FJaguar-i-Pace-3-Sjoerd-van-Bilsen-Autovise.nl_.jpg)
Range
Een flinke reikwijdte is voor Jaguar belangrijker dan bizarre sprintcijfers. Toch wordt de Jaguar i-Pace als hij op de markt komt een van de snelste sprintende Jaguars. Hij moet namelijk in net iets meer dan vier seconden naar 100 km/h kunnen sprinten. Dat heeft de elektrische crossover te danken aan zijn 400 elektrische pk’s die naar alle vier de wielen worden gestuurd. Als je rustig aan doet, moet hij vijfhonderd kilometer elektrisch kunnen rijden op zijn accu van 90 kWh, mede dankzij de cW-waarde van 0,29.
Onthulling
Collega Sjoerd van Bilsen was bij de onthulling en maakte onderstaand Vlog, waarin je de auto volledig te zien krijgt, compleet met alle informatie:
Crossover
De Jaguar i-Pace maakt geen gebruik van een bestaand platform van Jaguar Land Rover, maar wordt op een compleet nieuw platform gebaseerd. Dat de auto volledig elektrisch is, brengt ook een aantal voordelen met zich mee. Zo heeft Jaguar ervoor gezorgd dat de auto een gewichtsverdeling van 50:50 heeft, maar ook dat het zwaartepunt 12 centimeter lager ligt dan dat van een model met een verbrandingsmotor. De Jaguar i-Pace moet volgens de Britten dan ook rijden als een echte Jaguar.
Negentig procent
Als de productieversie in 2018 op de markt komt, zal hij nauwelijks afwijken van de conceptversie. Jaguar geeft aan dat de i-Pace Concept, die nu in Los Angeles getoond wordt, voor negentig procent overeenkomt met de productieversie. Denk een aantal details wat conventioneler en de wielen wat kleiner, en je kijkt naar de auto zoals hij over twee jaar rond moet rijden. De auto is nu 4,68 meter lang, biedt plaats aan vijf volwassenen en heeft een bagageruimte van 530 liter. Hij wordt onder de F-Pace gepositioneerd en daarmee moet hij ook competitief geprijsd worden ten opzichte van zijn concurrenten van Audi en Mercedes-Benz, die ook in 2018 op de markt komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: Renault Sport Spider, exclusieve tweezitter
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Dit zijn de 5 duurste landen om benzine te tanken
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1