Jaguar blijft de geschiedenisboeken herschrijven, want opnieuw neemt de Engelse autobouwer een model in productie waarvan nooit de geplande oplage is gehaald. Het gaat ditmaal om de D-Type. Jaguar beloofde er destijds 100 stuks van te vervaardigen. Het werden er uiteindelijk 75. De resterende 25 stuks worden nu alsnog gemaakt.


Eerder herschreef Jaguar de hoofdstukken XKSS en lightweight E-Type. Van de twee sportwagens waren respectievelijk 9 en 6 exemplaren minder gebouwd dan oorspronkelijk aangekondigd. Jaguar heeft nu de oplage gecompleteerd door de ontbreken auto’s te maken. De E-Types werden in 2014 en 2015 geproduceerd. Met de bouw van de XKSS is vorig jaar gestart.

Shortnose

Jaguar laat aan de klant over of het van de D-Type de shortnose of de longnose maakt. Beide modellen zijn voorhanden. De auto’s worden net als de E-Type en de XKSS volgens de specificaties uit de jaren vijftig vervaardigd. Uiteraard bouwt Jaguar de sportwagens volledig met de hand. De shortnose wordt volgens de specificatie uit 1955 opgebouwd. De longnose volgens de specificatie uit 1956. Het verschil tussen de twee types is, zoals de naam al aangeeft, hoofdzakelijk de lengte van de neus. Om de auto authentiek aan de klassiekers te maken, heeft de fabrikant alle oorspronkelijke documentatie opgezocht.


Interesse

De fabrikant noemt geen prijskaartje voor de auto, maar het bedrag zal uit zeven cijfers bestaan. Voor wie geïnteresseerd is, de auto’s zijn nog niet uitverkocht. Voor meer informatie: +44 2036011255.

LEES OOK: Negen 'verloren' Jaguar XKSS'en uitverkocht

Prototype

Jaguar Land Rover Classic Works in Coventry, die verantwoordelijk voor het project is, toont een eerste prototype dit weekeinde tijdens Salon Retromobile in Parijs.

Le Mans

De D-Type is een historisch model. Met de racewagen wist de fabrikant in 1955, 1956 en 1957 de beruchte uitputtingsrace ‘24 Heures du Mans’ te winnen. Overigens staat de winnende auto in 1957 in het superieure Louwman Museum te Wassenaar.