Met ieder drie prijzen hebben Jaguar en Ferrari zes van de twaalf te vergeven bokalen gewonnen in de International Engine + Powertrain of the Year 2019-verkiezing. De één deed dat met een ouderwetse V8-motor, de ander met een elektrische aandrijflijn.

Sjoerd FerrariFerrari 488 GTB en 488 Pista



Ferrari mag zich ook in 2019 titelhouder van de International Engine of the Year-awards noemen. Het is te danken aan de knappen Italiaanse koppen die de 3,9 liter V8-motor uit de 488 creëerden en het blok vervolgens voor de 488 Pista verder perfectioneerden. Uit alle klassewinnaars kwam de 3.902 cc V8-benzinemotor met turbo als grote winnaar uit de bus. De krachtbron sprokkelde liefst 425 punten bij elkaar, bijna 100 meer dan de nummer 2, de elektrische aandrijflijn van de Jaguar i-Pace. Het was voor Ferrari de vierde maal op rij dat het de felbegeerde prijs in ontvangst mag nemen. Het is een prestatie die niet eerder door een andere autobouwer is gerealiseerd. Ford pakte met de 1.0 EcoBoost-driecilinder drie keer op rij de overwinning en Volkswagen en BMW (2x nota bene) bleven steken op twee keer winst achter elkaar. Dankzij de overwinning in de klasses ‘Best Performance Engine’ en ‘Best Engine above 650 ps’ reed de geblazen achtcilinder de finale binnen.

812 Superfast verslagen

In de klasse ‘boven 650 pk’ ondervond de 3.9 V8-motor geen concurrentie. Met 429 punten had hij een grote afstand tot de 6.5 V12-motor uit de Ferrari 812 Superfast, die 262 punten kreeg. Ook in de categorie ‘Best Performance Engine’ ging de eindstrijd tussen de twee Ferrari-blokken en was het onderlinge verschil groot. Andere motoren als de 4.0 zescilinder boxer van Porsche en de 4.0 V8 van Mercedes-AMG kwamen niet in de buurt. Met de drie overwinningen dit jaar erbij heeft Ferrari inmiddels 35 bokalen binnen de International Engine of the Year-verkiezing binnengesleept.

Jaguar I-PACEJaguar I-PACE


i-Pace beste elektrische aandrijflijn

Het is een prestatie waar Jaguar jaloers op kan zijn, want deed in eerdere edities altijd voor spek en bonen mee, al vielen door het merk gebruikte blokken van PSA en Ford wel in de prijzen. Maar per vandaag heeft het Engelse merk drie bekers in de prijzenkast, want de aandrijflijn van de I-Pace werd gekozen tot ‘beste motor 350-450 pk’, ‘beste nieuwe motor’ en ‘beste elektrische aandrijflijn’. In laatstgenoemde klasse versloeg het Engelse bedrijf met 367 punten de aandrijflijn van Tesla, zij het met vier punten en dat moet voor Jaguar wel heel goed voelen. Tegelijkertijd werden de elektromotoren uit de i-Pace bekroond tot beste nieuwe motor. Daarmee versloeg de EV-aandrijving de elektrische aandrijflijn uit de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro en de 4.0 V8-motor uit de Lamborghini Urus. Tot slot greep de i-Pace-motor naar de winst in de klasse van motoren met 350 tot 450 pk. Porsche had met zijn 3.0 turbomotor het nakijken, maar het verschil bedroeg slechts 1 punt!

De klasse ‘tot 150 pk’ werd gewonnen door de 1.0 EcoBoost-driecilinder van Ford. Met het blok heeft de Amerikaanse autobouwer al jaren een winnaar in handen, want in de afgelopen acht edities won het blok zeven maal de titel. Dit jaar nam de krachtbron het voor het eerst op tegen grotere motoren. (zie kopje klasse-verdeling). Andere winnaars de 2.0 TFSI van Audi, de hybride-aandrijflijn van BMW, de 2.5-boxer van Porsche, 4.0 V8 van Mercedes-AMG en de 3.9 V8 van Ferrari.

LEES VERDER ONDER DE VIDEO

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Klasse-verdeling

Voor de 2019-editie kwam de organisatie van de International Engine + Powertrain of the Year-verkiezing met nieuwe categorieën. De in de afgelopen twintig jaar gehanteerde segmenten konden niet langer gerechtvaardigd worden, aangezien steeds meer geëlektrificeerde krachtbronnen en elektrische aandrijflijnen verschijnen. Gekozen is om niet langer de cilinderinhoud maar het motor- of systeemvermogen als uitgangspunt te nemen. De eerste categorie loopt tot 150 pk, waarna elke keer een stap van 100 pk volgt. Alles boven de 650 pk valt in een groep. Specifiek voor hybride verscheen de categorie ‘Hybrid Powertrain’ en voor elektrische auto’s ‘Electric Powertrain’. De klasses ‘Performance Engine’ en ‘New Engine’ werden onveranderd overgenomen.

Jury

De International Engine of the Year-verkiezing wordt jaarlijks gehouden. In 1999 werd de award voor het eerst uitgedeeld. Autovisie/De Telegraaf maakt deel uit van de 70-koppige jury uit 31 landen.

 

Categorie 1. Motor. Punten 2. Motor Punten 3. Motor Punten
Overall-winnaar Ferrari 3.9 V8 425 Jaguar full-electric 328 Mercedes-AMG 4.0 V8 Biturbo 280
Best New Engine Jaguar full-electric 281 p Hyundai/Kia electric 174 Lamborghini/Audi 4.0 V8 170
Best Hybrid Powertrain BMW 1.5 3-cil/electric 233 Porsche 4.0 V8/electric 138 Toyota 1.8 4-cil./electric 122
Best Electric Powertrain Jaguar full-electric 367 Tesla electric drive 363 BMW electric drive 172
Best Performance Engine Ferrari 3.9 V8 370 Ferrari 6.5 V12 200 Porsche 4.0-boxer Turbo 164
Tot 150 pk Ford 1.0 3-cil. Turbo 145 BMW 1.5 3-cil. Turbo 119 PSA 1.2 Turbo 3-cil. Turbo 104
150-250 pk Audi 2.0 TFSI 161 BMW 2.0 turbo 149 Ford 1.5 3-cil. Turbo 111
250-350 pk Porsche 2.5-boxer Turbo 144 BMW 3.0 zes-in-lijn Turbo 138 Audi 2.0 TFSI 130
350-450 pk Jaguar electric drive 191 Porsche 3.0 6-boxer Turbo 190 BMW M 3.0 zes-in-lijn Turbo 137
450-550 pk Mercedes-AMG 4.0 V8 Biturbo 244 Porsche 4.0 6-boxer 228 BMW M 3.0 zes-in-lijn Turbo 171
550-650 pk Ferrari 3.9 V8 Turbo 308 3.8 6-boxer Turbo 234 Mercedees-AMG 4.0 V8 Biturbo 233
650 pk- Ferrari 3.9 V8 Turbo 429 Ferrari 6.5 V12 262 Porsche 3.8 6-boxer Turbo 179

Winnaars 2018

Winnaars 2016

EINDE VERHAAL

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!