Autovisie
Autovisie Nieuws 2 dec 2021
Leestijd: 3 minuten

Ja hoor, dit is de volgende SUV: Toyota Corolla Cross

Is de CH-R voor velen iets te gewaagd van lijnenspel? Het zou kunnen, want Toyota lanceert in het C-segment een tweede SUV. Het model kent een traditioneler carrosserie-ontwerp en draagt een minder fancy naam. De nieuweling is de hoekige Corolla Cross.

Voor Europa is de Corolla Cross een volstrekt nieuw model, maar wie buiten het continent kijkt, ziet dat de fabrikant de auto al elders aanbiedt. Zo is de Corolla Cross reeds in Thailand en Japan leverbaar. De versie voor Europa wijkt echter van de twee Aziatische varianten af. Voor de Europese markt kiest Toyota voor het front zoals geleverd op de Japanse uitgave, zij het met licht aangepaste lichtunits rondom en een aangescherpte grille.

Toyota Corolla Cross

Vijfzitter

De afmetingen komen echter overeen. De Corolla Cross meet 4,46 meter in de lengte en reikt in de breedte en hoogte tot achtereenvolgens 1,83 en 1,62 meter. Daarmee is de nieuweling 7 cm langer, 3 cm breder en 6,5 cm hoger dan de CH-R, waarmee de Corolla Cross zijn wielbasis deelt. Binnen deze afmetingen biedt de Cross plaats aan vijf personen, die door de vormgeving van het model meer bagage kunnen meenemen. Toyota geeft nog niet aan hoe groot de laadruimte is, maar dat die groter is dan die van zijn broer mag duidelijk zijn.

Toyota Corolla Cross

Alleen tweewielaandrijving voor Nederland

Voor de aandrijving zorgt in eerste instantie een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met elektro-ondersteuning. Deze nieuwe, vijfde generatie Hybrid-aandrijflijn zorgt voor een vermogen van 197 pk, waarmee het de sterkste geëlektrificeerde 2.0-viercilinder binnen het Toyota-programma is. Met de krachtigere en lichtere motorisering doet de Corolla Cross de sprint 0-100 km/h in 8,1 tellen. Over de topsnelheid en verbruikscijfer doet de autobouwer nog geen uitspraken, aangezien de auto nog in ontwikkeling is. Wel bekend is dat de autobouwer de Corolla Cross als voor- en vierwielaandrijver op de markt brengt. De Nederlandse importeur kiest echter louter voor de tweewielaandrijver. Het importbedrijf verwacht weinig animo voor de versie met elektromotor op de achteras. Na de verkoopstart met de 2.0 brengt Toyota een 1.8 Hybrid. De specificaties van die krachtbron zijn nog niet vrijgegeven.

Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross in de showroom

Het duurt nog even voordat Toyota de Corolla Cross op de Nederlandse markt brengt. De verkoopstart staat gepland voor najaar 2022. Hoe het leveringsprogramma van de in Japan te bouwen Corolla Cross eruit komt te zien, is nog niet bekend. De importeur zal die informatie in een later stadium bekend maken. Dat zal dicht tegen de marktintroductie zijn, wanneer ook de prijsstelling volgt. Vast staat dat de auto beschikt over T-Mate, een pakket rijassistenten. Zo zijn een adaptieve cruise control, lane assist, noodstop-hulp, een 12,3-inch instrumentarium en 10,5-inch multimediasysteem met over-the-air updates standaard zijn.

Whats in a name

Met de Corolla Cross in het programma heeft Toyota drie Cross-modellen, al heet er één ‘X’. De kleinste is de Aygo X, gevolgd door de Yaris Cross. De Corolla Cross komt er nog bij. Voor wie zich afvraagt waarom Toyota juist die Aygo geen ‘Cross’-schrijfwijze geeft, luidt het antwoord dat voor de kleinste Toyota in Europa het X-thema een belangrijke rol speelt. Zo zie je de X terug in het ontwerp en in de stoelbekleding. Daarnaast geeft Toyota aan dat er slechts één carrosserievariant binnen het Aygo-gamma is, en dat is de Aygo X. Bij de Yaris en Corolla is er sprake van een derivaat. De Yaris is er ook als drie- (GR) en als vijfdeurs hatchback, terwijl de Corolla er als sedan, stationwagon Touring Sports en als vijfdeurs hatchback is.

Toekomst C-HR

Met de Corolla Cross onderweg valt zeker niet het doek voor de andere C-SUV. Toyota blijft trouw aan de opvallend gestileerde SUV, maar niet zonder dat de auto een ingrijpende facelift ondergaat. Voor volgend jaar plant de fabrikant een opfrisbeurt, waarbij het model een gerestyled neus en achterzijde krijgt. Naast de bestaande hybride-aandrijflijn komt een plug-in hybride-aandrijflijn, die de auto van de Prius overneemt. Een elektrische variant staat eveneens op de agenda.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.