Dit is zeker niet de meest extreme Donkervoort
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FDonkervoort-D8-GTO-RS.jpg)
Echt, dít is niet de meest extreme Donkervoort. Dat wordt de D8-R die eind dit jaar wordt voorgesteld en waarmee Donkervoort momenteel al druk aan het testen is. Maar als we het hebben over de meest sensationele roadster van het merk, de meest spectaculaire straatlegale Donkervoort, dan is dat echt wel deze GTO-RS.
De familie Donkervoort heeft zichzelf weer overtroffen. De lilliputterfabrikant uit Lelystad heeft de D8 GTO terug op de tekentafel gelegd en druk geschaafd aan het concept. Het resultaat is, ondanks dat de enige Nederlandse sportwagenbouwer op dit moment nog niet alle details prijsgeeft, een bruut apparaat.
Overhang
Dat uit zich in het hertekende design van de Hollandse roadster. Het front komt nog agressiever over, wat komt door de grote overhang, de grote donkere grille en de herziene lichtunits. Donkervoort geeft aan dat sportwagen een stukje breder is dan zijn broer, wat komt door de gewijzigde wielophanging. Donkervoort claimt dat de voorwielen door de aanpassingen nog meer grip krijgen.
Aerodynamica
Het hertekende front vormt het startpunt van de verbeterde aerodynamica van de sportwagen. De stoffen deurtjes staan dit maal op de optielijst. De fabrikant geeft de GTO-RS standaard koolstofvezel deurtjes met kunststof zijramen. Het ontwerp van de omhoog scharnierende deuren loopt door in een opzegstuk boven de achterste veerpoten. Het verbetert overigens niet alleen de aerodynamica, het komt tevens het comfort in het interieur ten goede. De inzittenden zullen minder last hebben van de rijwind.
Launch control
Voor de aandrijving zorgt een aangepaste versie van Audi’s veelvuldig bejubelde 2,5 liter vijfcilinder turbomotor. Het blok, waarvoor nog geen vermogen wordt opgegeven (reken op 400+ pk), voldoet met dank aan Bosch nu aan de EU6-emissienorm. Donkervoort monteert een vernieuwd remsysteem en levert op de zelfs RS launch control.
Twee ton
Ondanks dat de hier afgebeelde GTO-RS een computerillustratie is en de eerste auto nog gebouwd moet worden, zijn er al 21 wereldburgers die een order hebben geplaatst. De RS kost € 198.613,73. Slechts 40 stuks zullen worden vervaardigd in de fabriek te Lelystad.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koreaans merk komt nu naar Nederland met deze drie auto’s
-
Noodweer op komst: zo bescherm je jouw auto tegen hagelstenen
-
Nieuwe SUV heeft kleine accu en 1100+ km aan actieradius
-
Kinderen van de jaren 80 worden wild van deze Peugeot 208 GTi
-
Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes: zo herken je de truc
-
BYD Atto 2 vs. Citroën ë-C3 Aircross: wat is de beste crossover?
-
Nog steeds brandende Morning Midas: lading anders dan gedacht
-
Onderzoek wijst uit: dit licht kan veel ongelukken voorkomen
-
Vakantie met elektrische auto? In deze landen moet je zoeken naar een laadpaal
-
Chinese sedan verslaat Rimac Nevera op de Nürburgring
-
Gratis 40.000 liter benzine winnen? Bij dit tankstation kan het
-
Met nieuwe EV van BMW rijd je zonder te laden naar Zwitserland