Dit is zeker niet de meest extreme Donkervoort
Echt, dít is niet de meest extreme Donkervoort. Dat wordt de D8-R die eind dit jaar wordt voorgesteld en waarmee Donkervoort momenteel al druk aan het testen is. Maar als we het hebben over de meest sensationele roadster van het merk, de meest spectaculaire straatlegale Donkervoort, dan is dat echt wel deze GTO-RS.
De familie Donkervoort heeft zichzelf weer overtroffen. De lilliputterfabrikant uit Lelystad heeft de D8 GTO terug op de tekentafel gelegd en druk geschaafd aan het concept. Het resultaat is, ondanks dat de enige Nederlandse sportwagenbouwer op dit moment nog niet alle details prijsgeeft, een bruut apparaat.
Overhang
Dat uit zich in het hertekende design van de Hollandse roadster. Het front komt nog agressiever over, wat komt door de grote overhang, de grote donkere grille en de herziene lichtunits. Donkervoort geeft aan dat sportwagen een stukje breder is dan zijn broer, wat komt door de gewijzigde wielophanging. Donkervoort claimt dat de voorwielen door de aanpassingen nog meer grip krijgen.
Aerodynamica
Het hertekende front vormt het startpunt van de verbeterde aerodynamica van de sportwagen. De stoffen deurtjes staan dit maal op de optielijst. De fabrikant geeft de GTO-RS standaard koolstofvezel deurtjes met kunststof zijramen. Het ontwerp van de omhoog scharnierende deuren loopt door in een opzegstuk boven de achterste veerpoten. Het verbetert overigens niet alleen de aerodynamica, het komt tevens het comfort in het interieur ten goede. De inzittenden zullen minder last hebben van de rijwind.
“De lilliputterfabrikant uit Lelystad heeft de D8 GTO terug op de tekentafel gelegd”
Launch control
Voor de aandrijving zorgt een aangepaste versie van Audi’s veelvuldig bejubelde 2,5 liter vijfcilinder turbomotor. Het blok, waarvoor nog geen vermogen wordt opgegeven (reken op 400+ pk), voldoet met dank aan Bosch nu aan de EU6-emissienorm. Donkervoort monteert een vernieuwd remsysteem en levert op de zelfs RS launch control.
Twee ton
Ondanks dat de hier afgebeelde GTO-RS een computerillustratie is en de eerste auto nog gebouwd moet worden, zijn er al 21 wereldburgers die een order hebben geplaatst. De RS kost € 198.613,73. Slechts 40 stuks zullen worden vervaardigd in de fabriek te Lelystad.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste