Is dit de nieuwe naam voor de Volvo XC90-opvolger?
Ruim twintig jaar nadat Volvo zijn huidige naamstrategie introduceerde, komt de Zweedse autobouwer met nieuwe namen. Het zittende management vindt de huidige aanduidingen te technisch. De opvolger van de XC90 is de allereerste Volvo die een kakelverse roepnaam krijgt.
Volvo laat zich nog niet uit over de richting van de nieuwe namen. Het merk geeft aan dat ook de typeaanduidingen ook per motorisering op de schop gaan. De fabrikant is van mening dat met de introductie van elektrische modellen de namen ook moet vernieuwen.
Eind oktober
Hoe de vervanger van de XC90 gaat heten, is niet bekend. Onlangs heeft de Zweedse autobouwer de naam Embla gedeponeerd. Mogelijk gaat Volvo die naam koppelen aan zijn topmodel. Overigens is het het enige naamschildje dat de fabrikant heeft vastgelegd. Dat gebeurde eind oktober.
Embla-productie
Volvo hoeft de naam nog niet bekend te maken, want het is nog bezig met de ontwikkeling van de geëlektrificeerde SUV, die er met plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijnen komt. Deze zomer zal Volvo de auto aankondigen. Hij staat op het kakelverse SPA2-platform, dat tevens de basis vormt voor de opvolgers van de 60- en 90-familie. De modellen komen er met stekkerhybride-aandrijflijnen, alsmede louter elektromotoren. De productie van de types heeft in Amerika, China en Europa plaats, waarbij voor de Embla-bouw voor Amerika en Europa is gekozen.
Wisselen van namen
De huidige naamstrategie werd begin jaren negentig bedacht. Het bedrijf ontwikkelde een combinatie van een letter met een cijfer. De letter duidt de carrosserievariant aan, het getal het segment waarin de auto zou vallen. En zo deponeerde Volvo op 10 oktober 1995 onder andere de aanduidingen S4 (inclusief 4S) en F4 (4F) voor de opvolgers van de 400-serie. Op dat moment registreerde Volvo overigens de complete reeks, S1-S10, F1-F10 en C1-C10, alsmede 1S-10S, 1F-10F en 1C-10C. Het was echter niet voor het eerst dat de Zweden een letter/cijfer-combinatie introduceerde. Er was bijvoorbeeld al een P1800.
Aanklacht
De aanduiding S4 leidde echter tot een probleem, aangezien Audi de naam al had vastgelegd. Volvo koos ervoor om er een 0 achter te zetten, wat resulteerde in S40 en F40. Laatstgenoemde benaming wekte echter weer woede bij Ferrari, waardoor voor V40 werd gekozen. Volvo legde onder meer de aanduidingen S10 tot en met S100, V10-V100 en C10-C100 vast, maar niet in omgekeerde volgorde, zoals 60S. De S stond voor sedan, de V voor veelzijdig zoals een stationcar is. Daar werden de C van Coupé en Cabriolet, alsmede XC van Cross Country aan toegevoegd. Met de getallen 30, 40, 50, 60, 70, 80 en 90 duidt Volvo al geruime tijd de grootte van het model aan. Het wordt nu dus mogelijk Embla voor de XC90.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken