Is dit de coolste BMW E30 die te koop staat?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FSchermafbeelding-2022-05-24-om-11.37.15.png)
Is die cool of is die cool? Je kunt het figuurlijk nemen, maar in dit geval ook heel letterlijk. Dit is een BMW 325i van de generatie E30 en zoals deze auto er nu bij staat, heeft de one-off nooit de productielijn verlaten. Dit is een opengewerkt presentatiemodel van de fabrikant, waarmee het merk laat zien hoe de BMW 325i er deels onderhuids uitziet.
Hij gaat onder de hamer. Er is dus iemand die hem lang in zijn bezit heeft gehad en ervoor heeft gezorgd dat de auto na pak ‘m beet dik dertig jaar nog steeds bestaat. Want BMW heeft er ooit afscheid van genomen, toen het model over de ‘houdbaarheidsdatum’ was. Toen dit exemplaar van de 325i niet meer zo nieuw was als bij de onthulling, nam BMW er afstand van. Iemand heeft hem gered en nu wil de huidige bezitter wederom dat de auto actief blijft. Hij staat dus klaar voor verkoop.
Wat koop je? Een auto die 100 procent origineel is én zelfs 100 procent af is. Hoewel onderdelen ontbreken en plaatwerkdelen iets korter zijn dan op alle andere E30-modellen, is dit exemplaar zo gebouwd. Hij laat als presentatiemodel zien hoe de E30 is opgebouwd en legt bloot wat je als klant, koper en liefhebber nooit ziet. Of is het juist wat je als koper niet wilt zien, omdat de auto juist dan in de werkplaats met problemen staat…
Opengewerkt
De opengewerkte deuren, motorkap en schuifdak laten de nieuwsgierigen niet alleen naar het binnenwerk van de E30 kijken, ze tonen zijn veiligheidsskelet, de technologie en de opbouw van het koetswerk. Let ook even op de kilometerstand. Dit geeft aan dat de auto in de fabriek als reguliere BMW E30 is gebouwd om vervolgens meteen na het verlaten van de productielijn richting de figuurzaag is gegaan om tot dit presentatiemodel te komen. Analoge kilometerstanden begonnen altijd onder het ‘0-punt’, zodat na de kilometers op het fabrieksterrein en tijdens het transport de teller niet meteen ver boven 000.000 stond. Je kocht immers een nieuwe auto.
Een klein beetje hilarisch is dat veilinghuis Hermans & Hermans Automotive Auctions de auto als ‘gebruikt’ aanbiedt. Laten we het zo zeggen, het is niet een doorsnee tweedehandsauto. Het bedrijf geeft dan ook aan dat de Nationale Auto Pas-status ‘onbekend’ is. Ook om te lachen, er zit geen onderhoudshistorie bij. Natuurlijk vult het veilinghuis voor de kavels standaard tekstregels in, en dat zorgt voor bijzondere opmerkingen rond dit prototype.
Auto heeft nooit gereden
Dat maakt het bedrijf ook duidelijk bij de ‘aanvullende info’. “Auto heeft nooit gereden. Het betreft een prototype met 0 km op de teller.” O ja, hij beschikt wel over een handbediende airconditioning, een schuifdak, stuurbekrachtiging, radio-cd-speler en elektrische ramen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen