Is de Squad Solar het ideale stadsvervoer van de toekomst?

De Lightyear One is een auto die op zonne-energie rijdt, maar ook een stevige prijskaart heeft. Daarom komen twee ex-medewerkers van het bedrijf nu met de Squad: een klein stadsautootje met plek voor twee die eveneens wordt gevoed door de zon.

Vorig jaar presenteerde het Nederlandse Lightyear in de Verenigde Staten de One: een fraai gelijnde zonne-auto met een prijskaartje van ruim boven de ton. Onbereikbaar voor een groot publiek, dus. En dat moest anders kunnen, zo dachten toenmalige Lightyear-medewerkers Robert Hoevers en Chris Klok. Samen richtten ze Squad Mobility op, met als doel een betaalbare stadsauto te introduceren die eveneens wordt opgeladen door de zon. Eind volgend jaar moet de Squad Solar op de markt verschijnen, de orderboeken zijn sinds deze week geopend. Wie nu in Europa vijftig euro betaalt, verzekert zichzelf ervan dat hij eind volgend jaar kan rondrijden in de tweepersoons zonne-auto.

Light Electric Vehicle

Hoewel de Squad Solar vier wielen heeft, is de term ‘auto’ eigenlijk niet helemaal correct. De Squad Solar kunnen we plaatsen in het rijtje LEV’s (light electric vehicles), die mobiliteitsproblemen in de stad moeten oplossen. Denk daarbij aan de in Nederland reeds bekende Birò en Carver. Deze voertuigen gaan in ons land door als brommobielen, en dat geldt ook voor de Squad.

Nu horen we je denken: zijn zonnepanelen al niet te vaak mislukt op auto’s? Verschillende autofabrikanten hebben de laatste jaren immers al geprobeerd om zonnecellen op de daken van hun auto’s te plaatsen om het elektrische bereik te vergroten. Vaak zonder resultaat, omdat de kosten voor de techniek hoog waren en de opbrengst relatief laag.

Efficiënt

“Maar een stadsautootje als deze is efficiënt”, vertelt Robert Hoevers aan Autovisie. “Onze Squad is heel licht (200 kilogram, red.) en rijdt gemiddeld genomen niet ver. Hij is bedoeld om even boodschappen te doen, kinderen naar school te brengen, dat soort zaken. En dan heb je ook niet heel veel energie en dus weinig zonnecellen nodig.”

"<yoastmark

Hoevers legt uit dat de zonnepanelen in een ideale situatie, en dus op een plek met veel zon, zorgen voor een rijbereik van zo’n 20 kilometer per dag. “En dat is genoeg, want uit onderzoek is gebleken dat men per dag gemiddeld zo’n 12 kilometer rijdt met dit soort voertuigen. Bovendien is deze manier van opladen gewoon heel erg makkelijk, want in een ideale situatie laadt de Squad op terwijl-ie stilstaat.”

Realistisch

Hoevers is wel realist, en geeft aan dat zoiets in Nederland en in het bijzonder op donkere dagen, minder goed werkt. “Onze Squad doet het natuurlijk ideaal in de Zuid-Europese steden, waar het warm is. En omdat de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s op een veel minder hoog niveau is, kan zo’n zonne-auto daar goed werken.” Maar dat betekent niet dat je ‘m niet in Nederland kunt rijden, want de batterijen zijn uitneembaar en kun je ook via het stopcontact opladen. Een volle batterij is goed voor een bereik van 50 kilometer, en in de Squad is ruimte voor een extra unit waardoor het maximale rijbereik – volgens WLTP en afhankelijk van de rijstijl – 100 kilometer bedraagt.

Squad City Solar

Hoevers en Klok zijn ervan overtuigd dat de vraag naar voertuigen als deze gaat toenemen. “Als start up moet je altijd op zoek gaan naar een markt waarin nog mogelijkheden zijn. En dat geldt voor dit soort voertuigen. Het wordt steeds lastiger en vervelender om met de auto de stad in te gaan. Deze voertuigen maken dat makkelijker, terwijl je nog wel droog en comfortabel zit.”

Of de coronacrisis ook zorgt voor een toename van vraag? “Individueel vervoer wordt belangrijker, ook de fiets. Maar in een drukke stad sta je ook al snel dicht op elkaar, zonder die 1,5 meter afstand. Bepaalde mensen zullen dus liever met een voertuig als de onze reizen.”

Duurzaamheid

De Squad wordt in Europa geassembleerd, maar de productie van onderdelen vindt plaats in Azië. Hoe valt dat te rijmen met het duurzame karakter van het gebruik van zonnepanelen? “Duurzaamheid is belangrijk voor ons, maar we moeten tegelijkertijd wel een houdbare business case hebben. Dat betekent dat de prijs van het product goed moet zijn. Sommige LEV’s kosten al meer dan tienduizend euro. Maar dan kom je al dicht in de buurt bij de goedkoopste personenauto. En dus moeten we in het territorium van de luxe elektrische scooter gaan zitten, die ongeveer € 5000 kost.” Daarom is het volgens Hoevers belangrijk om de productiekosten laag te houden, waardoor de Squad € 5750 exclusief btw kost.

"<yoastmark

Voor dat geld krijg je een vierwieler met plek voor twee personen en wat bagage. Met de hulp van een elektromotor in ieder achterwiel heeft de Squad een systeemvermogen van 4 kW (5,4 pk) en een topsnelheid van 45 km/h. De Squad twee meter lang, een meter breed en past daarmee precies op speciale parkeervakken voor scooters, brommers en motorfietsen.

Deuren

De originele Squad had geen deuren, omdat die volgens Hoevers en Klok onnodig waren. “Het is een brommer, en als je je brommer ergens parkeert doe je er ook geen afgesloten kap overheen. Maar blijkbaar zit het idee dat een voertuig met vier wielen ook deuren heeft, echt vastgeroest.” Hoevers en Klok geven klanten daarom nu de optie om deuren te bestellen, met of zonder ramen. “Tja, en als je deuren hebt, zijn mensen bang dat het te warm wordt. En dan willen ze een airco.” Die optie kost € 2500, maar daar zitten de gesloten deuren en de prijs voor een tweede accu dan bij in. “Die is essentieel, want de airco zorgt voor een hoger verbruik.” Ook is het mogelijk om een extra opbergvak op de achterzijde te monteren.

Hoevers en Klok zijn bijna zo ver om een prototype te produceren. Die willen ze dit jaar nog aan het publiek te tonen. Als alles volgens plan gaat, worden de eerste exemplaren eind volgend jaar aan de klant geleverd.

Reageer op artikel:
Is de Squad Solar het ideale stadsvervoer van de toekomst?
Sluiten