Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 21 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Is de opvolger van de Lamborghini Aventador te gecompliceerd?

Lamborghini staat op het punt om het doek van diens nieuwe vlaggenschip, en dus de opvolger van de Aventador, te trekken. Vandaag geeft het meer details over de auto vrij. Wordt hij te gecompliceerd?

Lamborghini meldt namelijk vol trots dat het nieuwe model, dat nu nog als LB744 door het leven gaat, 13 verschillende rijmodi heeft. Zijn dat er niet een beetje te veel? Naast drie ‘hoofdmodi’ kun je als bestuurder straks nog kiezen voor vier verschillende rijmodi, zodat de auto zich perfect gedraagt.

Volledig elektrisch rijden

Een van de belangrijkste redenen voor die enorme hoeveelheid aan standen, is het feit dat deze nieuwe Lamborghini een hybride wordt. Hij kan dus volledig elektrisch rijden en heeft een gecompliceerde aandrijflijn, en daar zijn dus speciale rijmodi voor geprogrammeerd.

De belangrijkste drie zijn Recharge, Hybrid en Performance. Kies je een van die drie, dan kun je de auto verder in standje Citta (stad), Strada, Sport en Corsa (circuit) zetten. Dat doe je overigens allemaal met twee aparte knoppen op het stuurwiel. In alle verschillende modi werken de elektromotoren (drie in totaal, twee op de vooras), de V12, het onderstel en aerodynamica allemaal op de juiste manier met elkaar samen, afhankelijk van wat jij van de auto vraagt.

Slechts 180 pk

In al die verschillende modi levert de aandrijflijn niet altijd hetzelfde vermogen. Rijd je in Citta, dan heb je slechts 180 pk tot je beschikking en verbruik je zo min mogelijk energie. In standje Strada levert de Aventador-opvolger 886 pk, terwijl het vermogen tot 907 pk reikt als je de Sport-stand selecteert. Wil je alle 1015 pk gebruiken, dan dien je in de circuitmodus rond te rijden.

Het stuur van de nieuwe Lamborghini zit helemaal vol met fysieke knoppen.

Dat klinkt allemaal heel gecompliceerd, en dat is het ook. Desondanks heeft Lamborghini de laatste jaren enorme stappen gemaakt op technologisch vlak en dus kunnen we er voorzichtig vanuit gaan dat ook de LB744 ons van de sokken blaast. We zijn benieuwd.

De nieuwe Lamborghini Aventador is een beetje … euhm … saai

Lichter en stijver

Overigens meldt Lamborghini ook al heel wat andere details over de auto, die we wél makkelijker kunnen begrijpen. Neem bijvoorbeeld het volledig nieuwe koolstofvezel chassis. Dat weegt 10 procent minder dan dat van de Aventador, terwijl het 25 procent stijver is dan de bodemsectie van dat model. Nieuwe en actieve aerodynamica zorgen voor een enorme toename van downforce. Vóór is er een toename van 61 procent, achter 66 procent ten opzichte van de Aventador.

Ook heeft-ie grotere remmen: vóór tien zuigers en 410×38 mm (tegenover zes zuigers en 400×38 mm op de Aventador Ultimae), achter vier zuigers en 390×32 mm (tegenover 380×38 mm). Als laatste meldt Lamborghini ook de toevoeging van elektronische torque vectoring, voor een betere en snellere vermogensverdeling over de vier wielen.

Opvolger Lamborghini Aventador

Dat klinkt dus allemaal wel heel positief, toch? We moeten nog even wachten op het complete plaatje. Ergens in de komende weken deelt Lamborghini alles van diens nieuwe V12-monster.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.