Is de C5 X de start van een Citroën-trend?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FCL-21.009.019.jpg)
Hoe origineel is het gebruik van de letter X in de auto-industrie? Gewoon niet. Maar Citroën ziet er veel potentieel in. Het introduceert de X-toevoeging nu op de C5-productlijn, maar mogelijk komen er meer X-uitvoeringen.
Dat zegt Vincent Cobee, de CEO van Citroën, in gesprek met Autovisie. Volgens de topman van het Franse merk is de letter X verweven met de historie van Citroën. “Misschien wel het bekendste Citroën-model met de X in de naamgeving is de CX en er was uiteraard ook de XM. Het studiemodel voor de C5 X was CXperience Concept genaamd”, legt Cobee uit, die in zijn verklaring onder andere de AX, BX en ZX negeert. Welke modellen er allemaal met de X komen, geeft Cobee niet aan.
X staat niet voor innovatie
Maar hoe uniek is de X-naam vandaag de dag nog? Tal van andere merken claimen ook de X, zoals Fiat met zijn 500X en BMW met de X-familie. Had Citroën, dat zich graag als innovatief neerzet, dan niet de X moeten loslaten en voor een andere aanduiding moeten kiezen? “Nee”, zo zegt Cobee stellig. Hij vindt de C5 X-benaming passen bij Citroën. De aanduiding staat voor crossover. “De X geeft aan hoe je de C5 X moet zien. Het is een kruisbestuiving tussen een sedan, stationwagon en SUV. Het geeft direct het concept weer.”
Petname
Cobee richt vervolgens zijn vizier op de term C5: “Citroën kiest voor numerieke aanduidingen. Met de benaming geven we het segment en het concept van de auto aan. C5 staat voor het D-segment. C4 duidt op het C-segment en C3 op de compacte klasse. Dat is voor de consument direct helder. Binnen die categorisering leveren we verschillende concepten, die een toevoeging hebben. Die noemen we gekscherend ook wel ‘petname’. Met C4, C5, enzovoort, weet de klant wat hem te verwachten staat. De extra toevoeging geeft aan of het bijvoorbeeld een cabriolet (Pluriel), SUV (Aircross) of MPV (Picasso/SpaceTourer) is. De X staat dus voor de crossover, een mix van sedan, stationwagon en SUV”, verklaart Cobee.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen