Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 14 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

Invloed van touchscreens op reactietijd zijn zorgwekkend: ‘erger dan cannabis’

Afleiding, het wordt een steeds groter probleem in de auto. Niet alleen op je telefoon kijken brengt de nodige risico met zich mee, ook touchscreens van je auto hebben een zorgwekkende invloed op jou al bestuurder. Britse onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid TRL stelt zelfs dat de reactietijd als je kijkt op een touchscreen langzamer is dan als je onder invloed bent van cannabis.

De reactietijd van bestuurders die rijden onder invloed van cannabis is 21 procent langzamer dan dat je nuchter bent. Niet handsfree bellen beïnvloedt je reactietijd met 46 procent en het bedienen van je touchscreen vertraagt je reactietijd met 57 (!) procent.

Invloed van touchscreens op reactietijd erger dan cannabis

Natuurlijk is het niet zo dat de invloed van de drug meevalt. De reactietijd voor cannabis geldt immers de hele rit. Dit terwijl je niet de hele weg naar werk of huis het touchscreen van je auto aanraakt.

Touchscreen, Touchscreens, auto, canabis, reactietijd
MBUX van Mercedes-Benz. (Afbeelding: Mercedes-Benz)

De invloed van touchscreen op je reactietijd is dus groot. TRL concludeert dat een nieuw nummer op Spotify kiezen, terwijl je telefoon van Android Auto of Apple CarPlay gekoppeld is, de bestuurder afleidt en de reactietijd afneemt met 20 seconden.

Liever een oude Volvo dan een Tesla

De 57 procent die het onderzoek noemt komt exact overeen met het onderzoek van het Zweedse magazine Vi Bilägare. Uit die test blijkt dat je in een oude Volvo veel sneller klaar bent met een aantal taken, dan in een BMW iX of Tesla Model 3. Deelnemers moesten verschillende taken uitvoeren terwijl zij een snelheid van 110 kilometer per uur reden.

Elektrische Chinees Byton M-Byte in productievorm met 48 inch touchscreen

Deelnemers in de Volvo legde de taken in gemiddeld 10 seconden af. De MG Marvel R had de omslachtigste bediening met een tijd van 44,9 seconden. Dit komt simpelweg door het ontbreken van fysieke knoppen. Ook de indeling van de menu’s bij de MG bleek niet logisch te zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.