Investeerders willen 8,2 miljard van Volkswagen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F08%2Fkljucvolswagen-1.jpg)
Volkswagen heeft ongeveer 1400 claims aan ‘die Hosen’ van boze investeerders. Ze willen in totaal 8,2 miljard euro aan schadevergoedingen omdat hun aandelen vanwege dieselgate een stuk minder waard zijn geworden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fvolkswagen.jpg)
Volgens Automotive News Europe heeft de Duitse rechtbank in Brunswick (vlakbij Wolfsburg) alleen al afgelopen maandag 750 claims binnengekregen. De rechtbank heeft extra personeel in moeten zetten om de aangiftes van aandeelhouders te verwerken.
Deadline
De investeerders deden zo massaal aangifte omdat ze dachten dat 18 september (op die datum kwam vorig jaar Volkswagens gerommel met dieseluitstoot aan het licht) de laatste dag was dat ze nog claim konden indienen.
Aandelenkoers
Vorig jaar ging de aandelenkoers van Volkswagen binnen twee dagen met 35 procent onderuit. Dit nadat Amerikaanse autoriteiten bekend hadden gemaakt dat de Duitse autobouwer via ‘sjoemelsoftware’ de testuitstoot van zijn diesels had gemanipuleerd.
LEES OOK: VOLKSWAGEN-TECHNICUS KLAPT UIT SCHOOL OVER SJOEMELSOFTWARE
Het dieselschandaal is voor ‘Wolfsburg’ nog lang niet voorbij. Een jaar nadat het concern heeft toegegeven dat zijn ‘defeat device’ in zo’n 11 miljoen auto’s is ingebouwd, stapelen de rechtszaken zich op. In Amerika gaat de nasleep Volkswagen al ongeveer 16,5 miljard dollar (14,8 miljard euro) kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt
-
Dit is wat we al weten over de Pagani C10
-
Bentley viert komst Bentayga Extended Wheelbase met actiemodelletje
-
Mercedes-Benz komt met verzamelaarsobjecten, Mythos
-
Mercedes bevestigt verkoop legendarische 300 SLR Uhlenhaut
-
Stop de tijd! Brabus nu ook aan de slag met Porsche en Rolls-Royce
-
Mercedes gunt liefhebber blik op toekomstige elektro-AMG, Vision AMG
-
BMW brengt opnieuw een gelimiteerde M 1000 RR
-
Zoveel lichter is de (gelimiteerde) BMW M4 CSL
-
Het is BMW niet gelukt om de M4 CSL geheim te houden
-
Deze rallylegende komt binnenkort terug als restomod
-
Russische Grand Prix niet vervangen op kalender Formule 1