Autovisie
Autovisie Nieuws 21 jul 2020
Leestijd: 3 minuten

Interview: MasterMilo, YouTube-ster in autotechniek

In interviewserie De Rit deze keer YouTube-ster MasterMilo, die jongeren de mooie kant van techniek laat beleven door er creatief lol mee te trappen. Hieronder een aantal fragmenten uit het interview dat je nu helemaal kunt lezen in het nieuwste Autovisie magazine.

Rollercoaster car

Elke autoliefhebber heeft wel eens een video van deze YouTube-ster in autotechniek gezien. Of het nu gaat om de krankzinnige ‘rollercoaster car’, de kamikaze-Ford Ka met een zwenkwiel in plaats van een achteras of de ingenieuze ‘Roll-Golf’… Bij velen van ons gaat een belletje rinkelen als die creaties tijdens een willekeurige verjaardag of borrel ter sprake komen. Voor wie dit echter niets zegt: op YouTube-kanaal MasterMilo vind je video’s met daarin dolle scheppingen en experimenten die we zelf niet durven uit te voeren. Wil je weten of een Opel Corsa kan rijden op nagellakremover? Of pannenkoekenstroop een goed alternatief voor motorolie is?

De antwoorden vind je allemaal op dezelfde digitale plek. MasterMilo is inmiddels een begrip en heeft met zijn bijna zevenhonderdduizend YouTube-abonnees en miljoenen views flinke bekendheid vergaard over de hele wereld. Aan de voorkant lijkt het kanaal van Emile Luijben, zoals hij officieel heet, op een uit de hand gelopen hobby. Dat is het in wezen ook, maar de video’s zijn de visuele uiting van een veel grotere en belangrijkere organisatie. MasterMilo probeert op professionele wijze zo veel mogelijk jongeren te inspireren om óók de limieten van hun creativiteit op te zoeken en de techniekwereld in te duiken.

MasterMilo Rolleroaster
Rollercoaster Foto: Martijn Bravenboer

“We ontdekten dat we met YouTube geld konden verdienen!”

Luijben’s videocarrière begon bijna vijftien jaar geleden, toen hij tijdens zijn deelnames aan speedways een camera in zijn auto’s plaatste en de video’s deelde op social media, bijvoorbeeld op het inmiddels verdwenen Hyves. “Daar zat een heel team van monteurs omheen. Zij bouwden de auto’s en sleutelden eraan. We hadden natuurlijk wel eens tijd over, én sloopauto’s en een werkplaats. Zo zijn we een beetje met die flauwekul begonnen,” vertelt MasterMilo.

Een tank

Het project waar Luijben nu de meeste aandacht mee genereert, is de complete restauratie van een tank. Het gaat om een Chinees Type 69-II, dat hij in 2018 compleet afgedankt in Engeland op de kop tikte. Het doel is om het voertuig aan het rijden te krijgen. Op het moment van schrijven draait de 38,8-liter V12 weer en is hij klaar voor de eerste testritten.

Waarom je aan de restauratie van zo’n tank begint? “Dat heb ik altijd al eens willen doen, zegt MasterMilo. Dus toen ik de kans kreeg er eentje te kopen, heb ik het gewoon gedaan. Het is waarschijnlijk veel goedkoper om een goed werkende tank te kopen dan om deze te restaureren, maar het is supergaaf.” Dat Luijben niet de enige is die dat vindt, is te zien aan de cijfers.

MasterMilo tank
De tank, daarna een heli? Foto: Martijn Bravenboer

En daarna een helikopter?

De video waarin de machtige twaalfcilinder voor het eerst in achtentwintig jaar wordt gestart, is met bijna acht miljoen views de best bekeken MasterMilo-video ooit. Over de hele wereld volgt men de restauratie van het reusachtige voertuig. “Supergaaf. We krijgen zo enorm veel leuke reacties! Maar ook heel veel waardevolle; iedereen wil ons helpen. Zo’n tank is voor ons ook nieuw en zo komen we aan veel informatie. Je staat ervan te kijken hoeveel mensen kennis of onderdelen hebben. Die zijn best makkelijk te vinden, al weten ze ons nu natuurlijk ook heel goed te bereiken.”

Wat er in de toekomst nog in het vat zit? “Als we maar kunnen blijven doen wat we leuk vinden, vind ik het allemaal goed.” Nuchterheid regeert dus ook in de meest wondere werelden. “Ik heb laatst een helikoptermotor op de kop getikt. Dus ik denk dat we binnenkort maar eens een helikopter moeten kopen”, besluit de meester.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.