Interieur Ineos Grenadier geeft je het gevoel piloot te zijn
Ineos heeft ons een inkijkje gegeven in het interieur van de Grenadier, die volgend jaar op de markt moet komen. En die is nogal uniek.
Vorig jaar kondigde Ineos aan met de Grenadier te komen, een SUV die voortborduurt op de oudere Land Rover Defender. Ineos is naast chemiebedrijf nu ook een autofabrikant met Jim Ratcliffe aan het roer. Die Ratcliffe is een groot fan van de oude Defender, maar Land Rover stond er niet op te wachten dat hij een ‘nieuwe oude’ zou gaan maken. Dus kwam hij, in de pub met wat vrienden, met het idee voor deze ruige 4×4, die vernoemd zou worden naar de pub waar het idee stamt: The Grenadier.
Ineos gaf toen al wat plaatjes vrij van de buitenkant van de robuuste offroader, nu kunnen we alvast smullen van het interieur. Het bedrijf stapt af van het conventionele en is ook binnenin gegaan voor een extreme look. De inspiratie voor dit alles vond het bedrijf – niet geheel verrassend – in vliegtuigen en boten, maar ook in tractors. Dit zou moeten zorgen voor een logische indeling van de knopjes, schakelaars en draaiknoppen, al kan het wel handig zijn om eerst de handleiding goed door te nemen gezien de hoeveelheid.
Simplistische middenconsole
Het begint allemaal al bij de middenconsole. De handrem zit direct naast de bestuurdersstoel, met de schakelpook voor de automaat ernaast. Daarnaast zit nog een kleine pook: die kan gebruikt worden voor een lagere of hogere gearing van de automaat. Het laatste onderdeel van de simplistisch gevormde middenconsole is de ronde draaiknop, waarmee je het 12,3-inch infotainmentscherm kunt bedienen. Voor het gemak beschikt de auto over zowel Apple Car Play als Android Car, zodat je je mobiel makkelijk aan het systeem kan koppelen. Verder zijn er nog meer knoppen te vinden op het paneel, wat stoer oogt en haast militair aanvoelt. Daar kan je onder andere de stoelverwarming inschakelen of de temperatuur regelen. Het Hazard-gevarenknopje lijkt haast uit een James Bond-film te komen, al zal deze niet je stoel wegschieten.
Naast dit alles heeft Ineos nog wel een handigheidje voor de automobilist die niet veel heeft met de verkeersdeelnemer op twee wielen die door trapwerk wordt aangedreven. In dat geval kan je op de opvallende rode knop aan de rechterkant van het stuur drukken, met daarop ‘Toot’ en een tekening van een fiets erop. Je mag raden wat die knop doet. Deze claxon voor de zwakkere verkeersdeelnemers zien we vandaag de dag niet meer. In het verleden had de elektrische Fiat Seicento hem ook.
Cockpitgevoel
Om het hele vliegtuigcockpit idee helemaal af te maken heeft Ineos ook nog een groot bedieningspaneel op het plafond gemonteerd. Net als in een Boeing of Airbus zie je boven allemaal tuimelschakelaars en knoppen die je simpelweg kunt indrukken. Zo kun je de differential lock instellen en ook de offroad mode inschakelen middels de drukknoppen. Uiteraard brandt er dan een lichtje op als deze geactiveerd is.
Het interieur vormt zo een symmetrisch geheel, met de ‘doorlopende’ middenconsole die tot het dak blijft gaan. Aan weerszijden zijn er twee dakramen. Ze zorgen niet alleen voor meer lichtinval en entertainment voor de passagiers op de achterbank, maar ook het ultieme cockpitgevoel.
Mocht het interieur nog vies raken van al het modder, niet getreurd want daar heeft Ineos ook al aan gedacht. In de Grenadier zijn verschillende aftappluggen in de rubberen vloerbekleding aangebracht. Daarnaast zorgt de afwasbare bekleding ervoor dat het interieur kan worden afgespoten.
Ineos Grenadier volgend jaar op de markt
In de neus van de Ineos Grenadier hangt een 3,0-liter zes-in-lijn (diesel of benzine) van BMW, gekoppeld aan een automatische transmissie van ZF en vierwielaandrijving met sperdifferentieel. De ophanging en de assen komen van respectievelijk Magna en Carraro. Daarnaast heeft de Grenadier een ladderchassis, gebouwd door Gestamp. De krachtpatser heeft mede daardoor een maximaal trekgewicht van 3500 kilogram.
De Ineos Grenadier zal vanaf oktober te bestellen zijn. In 2022 moet de ruige offroader uit de fabriek rollen, iets later dan gepland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder