De elektrische Mini komt er aan. Dit maal wordt de hatchback met elektromotor en accupakket wel in het reguliere programma opgenomen, maar net als de proefmodellen zal de beschikbaarheid beperkt zijn.

Electric ConceptElectric Concept


Nu gaat het dit keer niet om een gelimiteerde oplage, maar de fabrikant is wel gelimiteerd in zijn productiecapaciteit. Om voor de productiestart al inzicht te krijgen in de belangstelling voor het model, opent Mini nu al de inschrijvingen. De BMW-dochter zet de geïnteresseerden na betaling van € 1.250,- op de wachtlijst.

Electric ConceptElectric Concept


Wachten

De eerste kopers ontvangen de sleutels van hun elektro-Mini pas in maart 2020. De bouw van het model start echter al in november. Hoe lang je als honderdste of duizendste klant moet wachten, is niet bekend. De fabrikant laat niet weten hoeveel productieplaatsen het voor de elektrovariant reserveert. Ter info, van de BMW i3 verkocht BMW in 2017 exact 31.482 stuks en in 2016 bijna 25.530 eenheden.

Electric ConceptElectric Concept


 

Overbruggingsaanbod

Om de kopers van de Mini Electric, zoals de elektrische hatchback officieel heet, het komende jaar te overbruggen, biedt de importeur een “overbruggingsaanbod” aan in de vorm van een Cooper met verbrandingsmotor in Midnight Black met gele accenten. De actie is slechts voor 50 klanten beschikbaar, al staan er ook 100 vijfdeursmodellen voor zakelijke kopers te wachten.


200+

Mini voorziet de Electric onderhuids grotendeels van de techniek van de i3. In het geval van de Engelsman zou de elektromotor 184 pk sterk zijn. Het in de bodem verwerkte accupakket krijgt een capaciteit van 30 kWh, waardoor je in de 150 kg zwaardere en 2 cm verhoogde Mini Electric ten opzichte van een reguliere Cooper een geschatte actieradius van dik 200 km moet kunnen halen.

Electric ConceptElectric Concept


Brexit

De aandrijflijn betrekt Mini van de fabrieken in het Duitse Dingolfing en Landshut, die vervolgens in Groot-Brittannië -zoals het er nu naar uitziet- inbouwt. Zoals geschreven komt de eerste Electric in november 2019 van de band rollen, maar een brexit zou de productiestart wel eens kunnen vertragen. Of moederbedrijf BMW zou de bouw van de elektro-Mini alsnog bij VDL Nedcar in het Limburgse Born moeten onderbrengen.