Innovatieve koolstofvezeltechnologie EX-CORE van Donkervoort wint subsidie
Donkervoort heeft met zijn methode voor de productie van carbon fiber componenten succesvol deelgenomen aan een subsidieprogramma van de Europese Unie. De sportwagenbouwer uit Lelystad is een van de vijftig Europese ondernemingen die geselecteerd is voor de European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies.
In totaal hadden 2.300 bedrijven uit Europa zich ingeschreven. Vijftig daarvan zijn uitgekozen en krijgen subsidie voor hun innovatieve concept. Drie bedrijven komen uit Nederland, waarvan Donkervoort de enige uit de auto-industrie is.
Koolstofvezel componenten
Donkervoort Automobielen, dat dit jaar zijn veertigste verjaardag als autobouwer viert, werkt al sinds begin jaren negentig met koolstofvezel componenten. In de afgelopen tien jaar heeft het gebruik van het lichtgewicht materiaal een enorme vlucht genomen. Het bedrijf koos ervoor om de onderdelen in eigen beheer te ontwikkelen en vervaardigen. Donkervoort patenteerde vervolgens de koolstofvezelproductietechnologie onder de naam EX-CORE.
Single shot
EX-CORE is een unieke single shot productiemethode van koolstof componenten. Focus ligt daarbij op het maken van lichtere én sterkere koolstofcomponenten in bovendien een zo kort mogelijke productietijd. De techniek moet daarbij niet de bewegingsvrijheid op het gebied van design in de weg staan. De D8 GTO beschikt over bijvoorbeeld deuren die volgens de productietechnologie zijn vervaardigd. De deur, het scharnier, de binnen- en buitenschaal én de schuimkern worden door EX-CORE in één keer geproduceerd.
Reductie
Dat Donkervoort de subsidie heeft ontvangen komt mede door de lagere emissie-eisen die de Europese Unie eist. “Een lager gewicht draagt zijn steentje bij aan de reductie van de uitstoot. De auto-industrie zoekt dan ook naar methodes om gewicht te kunnen besparen. Horizon 2020 van de Europese Commissie stimuleert en ondersteunt vooruitstrevende ondernemingen om unieke innovaties sneller op de markt te brengen en als zodanig snellere groei te stimuleren”, aldus Donkervoort.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland