Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 9 jan 2022
Leestijd: 2 minuten

ING waarschuwt voor steeds ouder wordende wagenpark

De Nederlandse autoverkoop kende in 2021 een dramatisch jaar. Een groot probleem volgens de ING, want de lage nieuwverkoop maakt het wagenpark steeds ouder en remt verduurzaming.

In 2021 kregen slechts 322.831 nieuwe auto’s een Nederlands kenteken. Dat zijn er veel minder dan een jaar eerder, toen de coronacrisis uitbrak en veel fabrieken hun deuren moesten sluiten. Het gaat om een daling van 9,2 procent ten opzichte van 2020. De reden daarvoor is je waarschijnlijk bekend. Door de mondiale chiptekorten kunnen autofabrikanten veel minder produceren dan gepland. En dat is terug te zien in het aantal registraties van nieuwe auto’s.

Afremmen

Een groot probleem, zo benadrukt ING vandaag maar weer eens. Niet alleen voor autobedrijven en mensen die hun auto hebben besteld, maar ook voor de wereld. Door de dalende nieuwverkoop wordt het wagenpark steeds ouder en wordt verduurzaming afgeremd.

Kia EV6 triotest autovisie

ING stemt wel hoopvol voor 2022. Het verwacht dat de productie en dus de markt weer zal aantrekken, omdat de chiptekorten minder knellen dan in 2021. Volgens ING Research krijgen er dit jaar zo’n 370.000 nieuwe voertuigen een kenteken en dat zou een groei van 15 procent betekenen. Daarmee is de Nederlandse markt nog lang niet op het niveau van voor de coronacrisis. In 2018 en 2019 kregen namelijk ruim 440.000 nieuwe auto’s een kersverse gele nummerplaat.

Occasion onverminderd populair

Toch stipt ING een belangrijk punt aan: de occasionhandel. Nederland is door de aanschafbelasting, de bekende bpm, altijd al een occasionland, maar dat is in 2021 naar een recordhoogte gestegen. Vorig jaar kocht de Nederlander ruim 1,3 miljoen occasions via een dealer. Dat is ruim vier keer zoveel als het aantal nieuwverkopen en de verwachting is niet dat de occasionmarkt in 2022 iets inlevert. Daardoor is de verwachting dat ons wagenpark verder veroudert.

Duster Yeti
Foto: Martijn Bravenboer

“De gemiddelde leeftijd is in het begin van 2021 gestegen naar 11 jaar, en een op de vier auto’s is ouder dan 15 jaar. Oudere auto’s maken meer kilometers dan voorheen en dat remt verduurzaming”, zo stelt sectoreconoom Rico Luman. “Rekeningrijden met differentiatie naar uitstoot kan in de toekomst zorgen voor opschoning van het wagenpark, maar dat is pas voorzien voor 2030.”

Je kunt weer een subsidie aanvragen voor een elektrische auto

1 op 4 auto’s is elektrisch

ING meldt daarbij wel dat de omzet van dealerbedrijven door die occasionhandel in de lift zit. In 2021 is het omzetniveau al gestegen ten opzichte van de jaren vóór corona (+ 3 procent), en de verwachting is dat 2022 een nog beter jaar gaat worden. Dat geldt ook voor de elektrische auto’s. Hun aandeel zal volgens ING groeien in 2022. Dat komt onder andere door de subsidiepot, die voor dit jaar flink is gevuld met 71 miljoen euro. Daar is op het moment van schrijven nog ruim 50 miljoen euro van beschikbaar. ING verwacht dat dit jaar 1 op de 4 nieuwe auto’s een volledig elektrische zal zijn, ondanks het hogere bijtellingstarief en de verlaagde grens voor die bijtelling (16 procent en 35.000 euro).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.