Een half miljoen auto’s in 2020. Dat was Infiniti’s ambitieuze verkoopdoel, dat twee jaar terug werd gesteld. Maar het heeft er alle schijn van dat de Japanse autobouwer het verkoopdoel niet handhaaft.

Infiniti QX80 sideInfiniti QX80 side


In gesprek met Amerikaanse journalisten ging Renault-Nissan-topman Carlos Ghosn niet in op de geplande jaarafzet van 500.000 eenheden in 2020. Zijn collega Roland Krüger, verantwoordelijk voor Infiniti spreekt eerder van een verkoopvolume dat dichter bij het verkooprecord van 2015 ligt. Afgelopen jaar werden er wereldwijd 215.000 stuks verkocht. Weliswaar een record en een stijging van 46% ten opzichte van 2014, maar fors minder dan de helft van de geplande afzet voor 2020. 

"Dit jaar heeft Infiniti juist een nieuw volumemodel erbij, de Q30 en QX30"

Onder de maat

Dat Infiniti moet groeien, staat vast. Ghosn vindt echter dat het luxemerk onder de maat presteert. Het label heeft in zijn ogen veel meer potentieel, gezien de techniek die het merk te bieden heeft en de kennis waarover Nissans luxemerk beschikt. Dat Krüger beweert tevreden te zijn met een cijfer dat op het 2015-niveau ligt, is opvallend. Dit jaar heeft Infiniti juist een nieuw volumemodel erbij, de 30-familie in de vorm van de Q30 en QX30. Van de productlijn wil het bedrijf juist tienduizenden stuks wereldwijd verkopen. Het best verkopende model is nu de Q50, waarvan er vorig jaar 78.800 stuks de showroom verlieten.

infiniti Q60Sinfiniti Q60S


Verkoopverdeling

Infiniti is sterk afhankelijk van de verkoop in de Verenigde Staten. Van de dik 215.000 stuks werden 147.600 eenheden in het land van Uncle Sam weggezet. De West-Europese markt was goed voor een verkoopvolume van 7.000 exemplaren, China eiste er 40.200 op.

Infiniti Q30 dInfiniti Q30 d


Infiniti Q30Infiniti Q30