Primeur voor Infiniti! Deze nieuwe QX50 is de eerste productieauto ter wereld met variabele compressie. Zijn krachtbron zou daardoor veel vermogen en koppel moeten hebben en een relatief gunstig verbruik.

Infiniti QX50Infiniti QX50


Het gaat om een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 272 pk en 380 Nm. Hij kan de compressieverhouding in zijn cilinders aanpassen van op z'n laagst 8:1 naar op z'n hoogst 14:1. Over het algemeen geldt dat bij een hogere compressieverhouding het meeste rendement uit de verbranding wordt gehaald. Nadeel is dat het mengsel van benzine en lucht dan zelf kan ontbranden, waardoor de motor gaat pingelen/kloppen. De Infiniti-motor kijkt naar de situatie en past de compressieverhouding aan door de zuigers minder ver op en neer te laten gaan.

Zuiniger dan de V6

Hoe dan ook, de QX50 wordt op de autoshow van Los Angeles voorgesteld en komt er met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste variant is de snelste, met een sprinttijd van 6,4 seconden naar 100 km/h en een top van 230 km/h. De voorwielaandrijver is dan weer de zuinigste, met een verbruik van 1 op 11,5. Niet heel denderend, lijkt ons, maar volgens Infiniti is de nieuwe QX50 zo'n 35 procent zuiniger dan de oude. Wat ook niet zo gek is, want die had een V6 aan boord.

http://autovisie.nl/2016/08/nieuws/infiniti-komt-motor-variabele-compressie/