De verbrandingsmotor is nog altijd niet uitontwikkeld. Infiniti presenteert op de Autosalon van Parijs een nieuwe viercilinder met variabele compressie.

Infiniti VC-T - Autovisie.nlInfiniti VC-T - Autovisie.nl


VC-T

Met de nieuwe motor wordt Infiniti de eerste fabrikant ter wereld die variabele compressie toepast in een personenwagen. Saab was er in het begin van de 21e eeuw mee bezig, maar de techniek haalde het productiestadium nooit. Ook Infiniti werkt al zo'n twintig jaar aan de techniek en nu is hij eindelijk klaar. Het blok kan zelfstandig bepalen wat voor compressieverhouding er nodig is. De motor blok kan schakelen tussen een compressieverhouding van 8:1 voor maximale prestaties en 14:1 om zo economisch mogelijk te rijden. Alle ratio's ertussen kunnen ook gebruikt worden.

LEES OOK: PRODUCTIE INFINITI Q60 VAN START

Turbodruk

De turbodruk kan bovendien bij een lagere compressieverhouding verhoogd worden, zonder dat er een verhoogd risico is dat het blok beschadigd wordt. Om de compressieverhouding aan te passen wordt een 'Harmonic Drive' gebruikt, een systeem dat de verbinding tussen de zuiger en de krukas kan aanpassen. Zo kan de maximale hoogte van de zuiger worden geregeld. Er zijn meer dan 300 patenten voor aangevraagd door Nissan en Infiniti.

Parijs

Op de Autosalon van Parijs onthullen de Japanners meer details van de nieuwe motor. Hij wordt waarschijnlijk voor het eerst toegepast in de QX50, de nieuwe crossover van het merk.