Ineos vindt waterstofpartner in Hyundai
Ineos en Hyundai bundelen elkaars krachten om samen de ontwikkelingen rondom waterstof te versnellen. Dat laten beide bedrijven vandaag via een officiële verklaring weten.
De fabrikanten gaan samenwerken om onderzoek te doen naar de toekomst van waterstof. Heel concreet zijn de plannen nu niet. Hyundai levert uiteraard al een tijdje de Nexo, een waterstofauto en de enige directe concurrent van de Toyota Mirai. Ineos moet de Grenadier nog op de markt brengen, die in eerste instantie enkel met zes-in-lijn-motoren van BMW (diesel en benzine) verschijnt. Het ligt voor de hand dat ook van de Grenadier een waterstofvariant verschijnt. Zeker is dat niet, want beide bedrijven schrijven nu het die mogelijkheid onderzoekt.
Motoren van BMW
Ineos liet eerder dit jaar al wel aan Autovisie weten dat het actief kijkt naar verschillende aandrijflijnen. De Grenadier verschijnt eerst met diesel- en benzinemotoren van BMW, maar het Britse merk gaf al direct aan dat het ‘met oog op de toekomst’ ook naar elektrificatie kijkt. De samenwerking met Hyundai is op dit moment een stap in het onderzoek naar verschillende aandrijflijnen.
Concreter zijn de plannen om een waterstofwaardeketen in Europa te ontwikkelen. Beide bedrijven willen zich dus gaan inzetten voor de openbare en particuliere sector. “De overeenkomst met Hyundai biedt nieuwe mogelijkheden om een leidende rol te spelen in de schone waterstofeconomie”, vertelt Peter Williams, technologie-directeur bij Ineos. “Het evalueren van nieuwe productieprocessen, technologie en toepassingen, gecombineerd met onze bestaande mogelijkheden, plaatst ons in een unieke positie om te voldoen aan de opkomende vraag naar betaalbare, koolstofarme energiebronnen en de behoeften van veeleisende 4×4-eigenaren in de toekomst.”
Groene waterstof
Waterstof klinkt immers heel schoon, maar is dat bij lange na nog niet. Bij de productie ervan gaat sowieso veel energie verloren, maar op dit moment wordt veel waterstof nog gemaakt op basis van aardgas. En da’s niet bepaald heel milieuvriendelijk. Daar komt echter de expertise van Ineos om de hoek kijken. Zoals je waarschijnlijk weet, is dat namelijk een enorm chemiebedrijf. Het heeft recent een nieuw bedrijf gestart, genaamt Inovyn, om schone waterstof te ontwikkelen. Dat doet het nu al, want het produceert zo’n 300.000 ton waterstof per jaar als bijproduct van de chemische productie-activiteiten. Inovyn gaat zich daarna richten op elektrolyse, waarbij hernieuwbare energie wordt gebruikt om waterstof te produceren.
Door de samenwerking kan Ineos dus niet alleen profiteren van de betrouwbare brandstofcellen van Hyundai, de Koreanen maken op deze manier ook gebruik van de Britse expertise op het gebied van waterstofwinning.
Wil je meer weten over waterstof, en of dat een goed alternatief is voor auto’s met een verbrandingsmotor of grote batterij? In dit artikel lees je vijf redenen om (g)een waterstofauto te kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt