Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jul 2017
Leestijd: 1 minuut

Hele verbetering: Nieuwe IndyCar 2018 ziet er lekker uit

De laatste jaren zijn IndyCars echt ongelofelijk lelijk. De Amerikaanse tegenhangers van Formule 1-auto’s hebben bizarre aerokits, waar zelfs de teams niet blij mee zijn. Deze nieuwe IndyCar is wat dat betreft een hele verandering. Hij is zowaar sexy.

indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-honda-indycar10

Tot en met 2011 waren IndyCars slanke machines. Voor het 2012-seizoen werd echter de Dallara DW12 geïntroduceerd, waarna de auto’s langzaam begonnen uit te groeien tot de vreemde voertuigen die ze nu zijn. Deze nieuwe IndyCar is nog steeds een Dallara DW12, maar heeft de aerogekte een flink stuk teruggedraaid.

Dallara DW12 (2012 – 2017) en Dallara DW12 (2018)

De Dallara DW12 is de standaardauto voor alle teams. Momenteel zijn de motorfabrikanten Honda en Chevrolet ook verantwoordelijk voor de aerokits, maar dat houdt in 2018 dus op. IndyCar wil zo de kosten voor Honda en Chevrolet terugdringen met ongeveer 10 tot 15 miljoen dollar (8,5 tot 12,8 miljoen euro). IndyCar hoopt daarmee meer fabrikanten naar de raceserie te lokken.

LEES OOK: SNEL SPEL – INDIANAPOLIS 500: THE SIMULATION (1989)

Een IndyCar weegt ongeveer 700 kilogram en wordt aangedreven door een 2,2 liter twinturbo V6 met een motorvermogen van maximaal 750 pk. De krachtbron is begrensd op 12.000 toeren per minuut en heeft een motormanagement van McLaren. Schakelen gaat met een sequentiële zesbak, die verplicht een achteruitversnelling moet hebben.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.