De laatste jaren zijn IndyCars echt ongelofelijk lelijk. De Amerikaanse tegenhangers van Formule 1-auto's hebben bizarre aerokits, waar zelfs de teams niet blij mee zijn. Deze nieuwe IndyCar is wat dat betreft een hele verandering. Hij is zowaar sexy.

IndyCar


Tot en met 2011 waren IndyCars slanke machines. Voor het 2012-seizoen werd echter de Dallara DW12 geïntroduceerd, waarna de auto's langzaam begonnen uit te groeien tot de vreemde voertuigen die ze nu zijn. Deze nieuwe IndyCar is nog steeds een Dallara DW12, maar heeft de aerogekte een flink stuk teruggedraaid.

Dallara DW12 (2012 - 2017) en Dallara DW12 (2018)

De Dallara DW12 is de standaardauto voor alle teams. Momenteel zijn de motorfabrikanten Honda en Chevrolet ook verantwoordelijk voor de aerokits, maar dat houdt in 2018 dus op. IndyCar wil zo de kosten voor Honda en Chevrolet terugdringen met ongeveer 10 tot 15 miljoen dollar (8,5 tot 12,8 miljoen euro). IndyCar hoopt daarmee meer fabrikanten naar de raceserie te lokken.

LEES OOK: SNEL SPEL - INDIANAPOLIS 500: THE SIMULATION (1989)

Een IndyCar weegt ongeveer 700 kilogram en wordt aangedreven door een 2,2 liter twinturbo V6 met een motorvermogen van maximaal 750 pk. De krachtbron is begrensd op 12.000 toeren per minuut en heeft een motormanagement van McLaren. Schakelen gaat met een sequentiële zesbak, die verplicht een achteruitversnelling moet hebben.

indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-honda-indycar7
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-honda-indycar9
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-chevrolet-indycar
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-chevrolet-indycar2
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-honda-indycar5
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-chevrolet-indycar3
IndyCar
indycar-indycar-2018-unveil-2017-the-2018-honda-indycar4
IndyCar