Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 7 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

BMW stopt nu alweer met inductieladen voor plug-in hybrides

Twee jaar geleden introduceerde BMW officieel het inductieladen. Of, zoals de fabrikant het noemt, Wireless Charging. Kort geleden vernam Autovisie echter dat de Wireless Charging Modules alweer uit het programma zijn gehaald.

Het inductieladen kwam beschikbaar op de BMW 530e, een plug-in hybride. In plaats van dat je steeds fysiek de kabel in het stopcontact moest stoppen, kon je nu simpelweg de BMW boven een plaat rijden. Hetzelfde laadsysteem is er bijvoorbeeld ook al voor tandenborstels en smartphones. Best handig, want je loopt niet te stuntelen met allerlei laadkabels en hoeft er eigenlijk geen handeling voor te verrichten. Waarom stopt BMW dan nu met de verkoop van de modules?

Inductieladen bij BMW

In mei 2018 kondigde BMW met veel herrie aan dat zij als eerste autofabrikant Wireless Charging aanbieden. Voor een totaalbedrag van maar liefst €3330 was het mogelijk om je BMW 530e middels inductie op te laden. Met een laadvermogen van 3,2 kW, was de accu van de plug-in hybride 5 Serie in zo’n drieënhalf uur op te laden. BMW sprak ook over een ‘efficiency’ van 85%,dus slechts 15% van de energie ging verloren.

Je hoefde simpel de module op je oprit te installeren, je 530e erboven te rijden en hij begon met laden. Kwalitatief was het goed uitgedacht. De module was weerbestendig en er was WiFi-ondersteuning om je auto perfect boven de plaat te positioneren. Je kon er zelfs met de wielen overheen rijden zonder dat de module stuk ging. Daar was het systeem allemaal op berekend.

BMW 530e inductieladen

Wereldwijde proef

Volgens BMW Nederland is de verkoop gestopt omdat het inductieladen een wereldwijde proef was. De productieaantallen en -looptijd waren vanaf de aanvang van de proef al beperkt, maar BMW wilde het systeem graag als eerste fabrikant aanbieden.

De proef was om te kijken hoe deze manier van laden aanslaat, wat de resultaten zijn en hoe klanten reageren. Hoewel alles naar behoren functioneerde en een groot deel van de beperkte productie in Nederland is verkocht, waren er ook minpunten. Zo duurde het laden ten opzichte van een laadkabel bijna een uur langer, en was de aanschafprijs van het systeem ook erg duur. Ondanks alle mogelijkheden op het gebied van Wireless Charging lijkt een reguliere laadkabel vooralsnog toch interessanter. Of BMW een vervolg geeft aan het inductieladen is ook niet bekend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.