In een Aston Martin zit je straks op stoelen van Geely
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2Faston_martin_db12_70.jpeg)
Een nieuwe auto ontwikkelen kost geld. Geld dat Aston Martin maar in beperkte mate heeft. De Britse sportwagenfabrikant moet dus gebruikmaken van bestaande onderdelen. De motor komt van AMG, het infotainment van Mercedes en de stoelen straks van… het Chinese Geely.
Niet alleen de stoelen, overigens, maar ook de verwarming, de airconditioning en vele andere onderdelen. Geely heeft recent zijn aandeel in Aston Martin verhoogd naar 17 procent. De Chinese autogigant is al eigenaar van Volvo, Polestar, Lotus en het Maleisische Proton.
Geely wordt grote leverancier van Aston Martin
Sinds vorig jaar heeft Geely ook een vinger in de pap bij Smart. Mercedes wilde maar wat graag van zijn verliesgevende dochteronderneming af, dus verkocht het bedrijf 50 procent van zijn aandelen aan de Chinezen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FAston-Martin-DBX707-AMR23-Edition_02.jpg)
Roberto Fedeli, ontwikkelingsdirecteur bij Aston Martin, zei tegen Autocar dat hij de lijst met toeleveranciers wil verkorten. Momenteel koopt Aston onderdelen van zo’n driehonderd bedrijven. Door de samenwerking met Geely kunnen dat er zo’n 30 procent minder worden.
Waarom de Aston Martin DB12 meer dan een restyling is | Sjoerds Weetjes 354
Motorendeal met Mercedes-AMG wordt verlengd
Aston Martin heeft zijn motorendeal met AMG verlengd. Onder meer de Vantage, DB12 en DBX maken gebruik van een 4,0-liter twinturbo V8, die ook in de AMG GT zit. Om ook op het gebied van elektrotechniek bij te blijven, heeft Aston toenadering gezocht tot Lucid.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F04%2FAston-Martin-DBS-770-Ultimate-Volante-2.jpg)
DBX is veruit het populairste model uit Gaydon
Vorig jaar leverde het sportwagenmerk uit Gaydon slechts zo’n 6400 auto’s af. Voor dit jaar ligt het doel op 7000. De motor achter die groei is de DBX. Zoals bij alle topfabrikanten verkoopt de SUV – de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan – het allerbeste.
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
Geen sedans meer, geen Vanquish met middenmotor
Aston Martin heeft overigens besloten om geen sedans meer te bouwen, zoals de Rapide. Ook is de Vanquish met middenmotor gecanceled. Een paar jaar geleden is daar een studiemodel van voorgesteld. De Valhalla – eveneens met de motor in het midden – komt wél nog steeds.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor de aankomende Aston Martin Vantage moet de ME uitrukken
-
Deze innovatieve Aston Martin verbruikt geen benzine of elektriciteit
-
Deze exclusieve Aston Martin occasion is net zo betrouwbaar als een Toyota
-
Aston Martin Valkyrie doet tóch mee op Le Mans! Deze prijs wint hij geheid
-
Drie miljoen kostende occasion bracht Max Verstappen in de problemen
-
Aston Martin DB12 Volante is 680 pk sterke cabrio!
-
Waarom deze auto zonder wielen meer dan een miljoen euro kost
-
Koop dan! Deze James Bond-auto is perfect voor de wintersport
-
Aston Martin Valour is een moedig afscheid van de V12
-
Waarom de Aston Martin DB12 meer dan een restyling is | Sjoerds Weetjes 354
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo