Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 27 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

In de McLaren Elva heb je nu geen helm meer nodig

McLaren zal binnenkort naast de voorruitloze Elva ook eentje aanbieden mét een voorruit. Dat is met name goed nieuws voor Amerikanen, maar ook voor mensen die liever zonder helm achter het stuur stappen.

De McLaren Elva is een originele ‘barchetta’: een open tweezitter zónder voorruit in de geest van racewagens uit de vorige eeuw. Toch heeft de open Brit wel een soort van voorruit, in de vorm van het Active Air Management System (AAMS). Daardoor zou de bestuurder niet al te veel last moeten hebben van de harde wind bij hoge topsnelheden, maar het dragen van een helm is ondanks dat nog wel heel handig en belangrijk, zoals Kimi Räikkönen de belangrijke functie daarvan ooit omschreef.

Legaal in de VS

Nu komt McLaren met goed nieuws voor mensen die liever geen helm dragen achter het stuur van de Elva, én voor Amerikanen. De Britse bouwer van supercars brengt namelijk een versie van de zeer sportieve Elva op de markt mét een voorruit. Waarom dat goed nieuws is voor Amerikanen? Dat komt doordat de huidige Elva daar niet op de weg is toegestaan, omdat deze door het ontbreken van een voorruit niet aan de wet voldoet. Dankzij de voorruit die McLaren nu introduceert zal de Elva wel legaal zijn in sommige staten, al geldt dat dus nog steeds niet overal in Amerika. Geen East Coast-West Coast-roadtrip met deze Elva dus.

Vergelijkbaar met de McLaren Senna

De fysieke voorruit vervangt dus de virtuele, maar voegt slechts twintig kilo toe aan het leeggewicht van 1300 kilo. Qua prestaties ga je er dus niet enorm op achteruit, want de auto is voor de rest gelijk aan de normale Elva. Geen dak, geen zijraampjes, geen achterruit, dus. De V8-motor met dubbele turbo’s is bovendien nog altijd goed voor 815 pk en 800 Nm, gelijk aan de trekkracht van de McLaren Senna. Van stilstand naar 100 km/h sprint de dakloze McLaren in minder dan drie tellen. De naald wijst zelfs al na 6,7 tellen de 200 km/h aan, wanneer vanuit stilstand vol wordt geaccelereerd. Een titanium uitlaatsysteem met vier eindstukken belooft voor een passende klank te zorgen.

Mocht je de versie zonder voorruit nemen, dan zorgt het AAMS-systeem er dus voor dat je geen last van de wind zou moeten krijgen. Onder de lang gestrekte neus lopen luchtkanalen, die afhankelijk van de snelheid rijwind door laten. De lucht wordt bij een geactiveerd systeem – kleppen in de neus dienen eerst te openen – kort voor de volledig open cabine naar boven geleid, waardoor een virtueel raam ontstaat. Een maximaal 15 cm uitschuifbaar paneel voor het dashboard geleidt de lucht, zodat de rijwind over de neus en over het leefcompartiment gaat. Dat gebeurt echter pas op hogere snelheden, waardoor de bestuurder en passagier op lagere snelheden nog van een frisse zomerbries kunnen genieten.

McLaren snijdt in oplage

McLaren maakt voor zijn Elva een vergelijking met de gelijknamige klantenracewagens uit de jaren zestig, zoals Ferrari dat deed met zijn barchetta’s en Mercedes, die de SLR Stirling Moss nota bene door McLaren liet bouwen, met de 300 SLR uit de jaren vijftig.

Overigens noemt McLaren in het bericht dat er maar 149 exemplaren van de Elva gemaakt zullen worden, zoals de sportautobouwer uit Woking eerder bekendmaakte. Dat is een heel ander getal dan zij bij de aankondiging gaven. Het zou eerst nog gaan om 399, later paste het Britse bedrijf dat aan naar 249 en nu zijn daar dus nog eens honderd van afgegaan. Dat maakt de Elva nu dus nóg een stukje exclusiever dan gepland. De prijs van de sportwagen bedraagt in Nederland exact 1.774.745 euro. Er komen enkele exemplaren naar de Benelux.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.