In Duitsland moet ieder tankstation een laadpaal krijgen

Duitsland is hard bezig om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. Nu wil het land dat elk tankstation ook een laadpaal voor stekkerauto’s krijgt.

Dit jaar had hét jaar van de elektrische auto moeten worden. Door de mondiale coronacrisis zijn de verkoopcijfers van nieuwe auto’s echter enorm gedaald, en daarmee dus de komst van de elektrische auto.

Aankoopsubsidie elektrische auto

Daarom trekken overheden nu alles uit de kast om de verkoop van stekkerauto’s te stimuleren. In veel landen – ook bij ons in Nederland – gebeurt dat door middel van een aankoopsubsidie. Wie hier een nieuwe elektrische auto koopt, krijgt €4000 toe. Daar zitten wel een paar eisen aan: de auto moet minstens €12.000 en maximaal €45.000 kosten en een rijbereik van minimaal 120 kilometer hebben. Wie via de officiële vakhandel een tweedehands EV koopt, krijgt €2000 korting.

Toyota Mirai
De waterstofauto wordt in ons land niet gestimuleerd, omdat die duurder is dan €45.000.

In andere landen gaat het nog iets verder. De Franse particulier krijgt bijvoorbeeld €7000 toe bij de aankoop van een elektrische auto. Ook plug-in hybrides worden met een bedrag van €2000 gesteund, mits de auto gebruikmaakt van een benzinemotor. Diesel-PHEV’s worden in Frankrijk niet gestimuleerd.

Verdubbeling

Ook Duitsland verdubbelde deze week de subsidie op de elektrische auto. In ons buurland kreeg de consument al langer een bedrag van €3000 toe bij de aankoop van een elektrische auto, maar dat bedrag is nu verdubbeld naar €6000. De subsidie voor een waterstofauto bedraagt €4500, voor een stekkerhybride of hybride krijgt de consument respectievelijk €4500 en €3750 toe.

Ionity

Maar Duitsland gaat nog een stap verder. Want het succes van de elektrische auto hangt niet alleen af van de prijs, maar ook van de laadinfrastructuur in een land. En die is in veel landen nog verre van optimaal.  In ons land vind je – met name in het midden en westen van het land – op elke hoek van de snelweg wel een Fastned, maar dat is in grotere landen minder het geval.

Uitbreiding infrastructuur

In Duitsland is Ionity de grote speler wat betreft snelladers, maar de Duitse overheid vindt dat en andere netwerken nog niet groot genoeg. Daarom wil het nu iedere pomphouder verplichten om naast de brandstofpompen ook een laadpaal aan te bieden. De Duitse overheid trekt 2,5 miljard euro uit aan de uitbreiding van laadinfrastructuur en de productie van batterijcellen.

In maart 2020 telde Duitsland 27.730 laadstations. Dat getal moet stijgen naar 70.000 reguliere en 7000 snellaadstations. Pas dan is het land volgens experts klaar voor het massale gebruik van de elektrische auto.

Reuters

Reageer op artikel:
In Duitsland moet ieder tankstation een laadpaal krijgen
Sluiten