ID R moet Volkswagens ‘Tesla Roadster’ worden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fvolkwagen-id-r-nurburgring.jpeg)
Softwareproblemen voor de ID.3 waardoor de levering van de eerste volledig als elektrische auto ontwikkelde Volkswagen later dan gepland verschijnt, deren het merk niet om zijn ambitieuze plannen voor elektromodellen door te zetten. Volkswagen zou werken aan een elektrische sportwagen op basis van het studiemodel ID R. De tweezitter is een reactie op de Tesla Roadster.
De heren ontwerpers van Volkswagen worden niet geremd in hun creativiteit om een arsenaal aan elektrische modellen te bedenken. Naast een hatchback, een crossover, een SUV en een bestelauto bedachten de heren en dames al een reïncarnatie van de legendarische Volkswagen Transporter T1 en een buggy. Maar daar blijft het niet bij, want de designers plannen een sportwagen als reactie van de Tesla Roadster.
Grootse plannen
Volgens het Engelse AutoCar zou de sportwagen ergens halverwege het volgende decennium moet komen. Preciezer is het niet te zeggen, aangezien de Duitse autobouwer graag blufpoker speelt. Het kondigt grootse plannen aan, maar feit is dat er momenteel nog niets leverbaar is. Het doet denken aan de begin jaren van Tesla.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla_roadster_84.jpg)
Publiciteitsmomenten
De sportwagen volgt naar voorbeeld van de ID R. Met dat studiemodel zorgde Volkswagen al voor enkele publiciteitsmomenten. De conceptcar nam deel aan de Pikes Peak International Hill Climb, waar het een recordtijd neerzette. Hij verscheen aan de start van de Goodwood Festival of Speed-heuvelklim, zette een ronderecord voor elektrische auto’s op de Nordschleife neer en deed een recordrit in China.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F08_vwms_tianmen_rekord.jpg)
Miljoenen elektrische auto’s
De basis voor de ID R zou gelegd worden door de MEB-architectuur, die de tweezitter dan deelt met de ID.3 en alle miljoenen auto’s die Volkswagen in de eerste vijf productiejaren belooft. De batterijtechniek zou echter speciaal voor performance-auto’s worden gereserveerd, zoals de auto ook meerdere elektromotoren krijgt.
Tesla Roadster
Over het prestatieniveau is nog niets gezegd. Mocht Volkswagen op Tesla-niveau willen komen, dan dient het een 0-100 km/h tijd in 2,1 seconden neer te zetten en een topsnelheid van 400 km/h te halen. Tesla kondigde de Roadster in 2017 aan, maar heeft de auto nog niet productieklaar. Het model is echter al te reserveren, al zegt dat niets. Je dient 43 mille aan te betalen op een totale aanschafprijs van 215.000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdb2019au01049_large.jpg)
Ook interessant
-
Waarom de 300 SLR Uhlenhaut 135 miljoen euro waard is
-
Pop-up museum 50 jaar BMW Motorsport
-
Mercedes-Maybach komt met nieuw model waarin je gezien wilt worden
-
Autovisie Kennisquiz: de oversteek – deel 1
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt
-
Dit is wat we al weten over de Pagani C10
-
Bentley viert komst Bentayga Extended Wheelbase met actiemodelletje
-
Mercedes-Benz komt met verzamelaarsobjecten, Mythos
-
Mercedes bevestigt verkoop legendarische 300 SLR Uhlenhaut
-
Stop de tijd! Brabus nu ook aan de slag met Porsche en Rolls-Royce
-
Mercedes gunt liefhebber blik op toekomstige elektro-AMG, Vision AMG
-
BMW brengt opnieuw een gelimiteerde M 1000 RR