Het Hyundai-concern komt met het eerste multi-collision airbagsysteem. Heeft de airbag zich tijdens een eerste aanrijding niet ontplooid, dan kan het veiligheidsitem alsnog bij een tweede botsing afgaan.

Hyundai airbag


Volgens de fabrikant komt een meervoudige aanrijding bij drie van de tien ongevallen voor. “Wanneer de airbags zich bij de eerste botsing niet ontvouwen, bieden de huidige airbags niet genoeg bescherming in geval van een tweede botsing. Het multi-collision airbagsysteem kalibreert de status van het voertuig en de inzittenden na de eerste botsing en ontvouwt bij een tweede botsing alsnog die airbags”, aldus Hyundai.

Tweede klap

Het bedrijf stelt dat de nieuwe airbagtechnologie de zitpositie van de inzittenden na een eerste botsing detecteert. Door de eerste klap hangen de inzittenden mogelijk naar voren of leunen ze opzij. Hyundai zegt dat de technologie de intensiteit van de eerste botsing analyseert en daar dan de werking bij een tweede klap op afstemt. De Koreaanse autobouwer zal de vernieuwde airbags binnenkort in zijn modellen gaan gebruiken.

Hyundai Santa Fe 2019


Panoramadakairbag

De airbag heeft de aandacht van Hyundai. De fabrikant presenteerde vorig jaar een veiligheidskussen dat zich aan de rand van het glazen panoramadak bevindt. In geval van een aanrijding ontvouwt de airbag zich en beschermt de voorziening de bestuurder tegen glassplinters. Wanneer de panoramadakairbag op de markt komt, is niet bekend.