Hyundai waarschuwt voor loszittende voorruiten
Een voorruit in een auto beschermt de inzittenden tegen rijwind, regen, opspattende steentjes vliegen, noem maar op. Maar in enkele exemplaren van de Elantra, Sonata en Sante Fe moeten de inzittenden ook tegen de voorruit zelf worden beschermd. In geval van een aanrijding kan de ruit naar binnenkomen, zo blijkt.
Voor het euvel waarschuwt nu de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) de Amerikaanse bezitters van de drie modellen. Het trio is in de modeljaren 2020 en 2021 gebouwd. Er is toen een fout gemaakt met de blanke lak, waardoor de voorruiten mogelijk niet goed hechten. De ruit zit er dus niet stevig genoeg in.
Water aan binnenzijde voorruit
Om erachter te komen of de betreffende Hyundai Elantra, Sonata of Santa Fe tot de probleemgevallen behoort, hoeft de bezitter niet te wachten tot een ongeluk zich voordoet. De eerste tekenen zijn dat er tussen het koetswerk en de voorruit water kan sijpelen. De druppels zullen aan de binnenzijde van de auto zichtbaar zijn. Mocht het in de omgeving weinig regenen, dan zou de bestuurder het euvel kunnen opmerken doordat het windgeruis overmatig is.
Geen ongevallen bekend
Dat de NHTSA de zaak naar buiten brengt, betekent dat Hyundai al stappen onderneemt om het probleem op te lossen. De Zuid-Koreaanse fabrikant monteert de voorruit opnieuw, uiteraard kosteloos Zowel Hyundai als de NHTSA geven aan dat er geen ongevallen bekend zijn waarbij de voorruit is losgeraakt.
VIN-nummer controleren
Hoe het probleem aan de orde is gekomen, geven beide instanties niet op. Mogelijk door klachten van veel windgeruis of waterlekkage rond de voorruit. De betreffende auto’s zijn allemaal in de Amerikaanse Hyundai-fabriek gemaakt voor de lokale markt. Of er auto’s uit de batch naar Europa zijn geëxporteerd, is niet bekend maar wel mogelijk. De klanten kunnen op de website van de NHTSA hun VIN-nummer ingeven waarna de melding komt of de betreffende auto deel uitmaakt van de terugroepactie.
Ook interessant
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn