Hyundai presenteert kruising tussen helikopter en auto

De internationale Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas is dé plek waar autofabrikanten hun nieuwste technische hoogstandjes kunnen delen. Hyundai doet dat dit jaar met een voertuig dat een kruising tussen een helikopter en auto is.

Dat ‘auto’ heet de S-A1 en is onderdeel van het Urban Air Mobility-concept (UAM) van het merk. Zoals die naam al verraadt, is het voertuig in staat om mensen door de lucht te vervoeren. Het concept van zo’n vliegende auto kennen we natuurlijk al, en is bedoeld om in drukke situaties en verkeersopstoppingen op te stijgen en door de lucht te reizen. Deze PAV, een Personal Air Vehicle, kan verticaal opstijgen en landen, waardoor geen start- en landingsbanen nodig zijn.

Uber

Hyundai klopte voor het project aan bij Uber Elevate om de PAV ook daadwerkelijk in de lucht te krijgen. Uber heeft de intentie om het voertuig in de toekomst op grote schaal in te zetten. Als het echt zover komt, zal Hyundai voor de productie en het beheer van de UAM’s zorgen. Uber zorgt op zijn beurt voor ondersteuning in de lucht en het netwerk.

Interessant zijn natuurlijk de specificaties die daarbij horen, en die zijn indrukwekkend. De S-A1 vliegt op een hoogte van 300 tot 600 meter, op een kruissnelheid van 290 km/h. Dat kan de PAV zo’n 100 kilometer volhouden; de elektrische batterijen kunnen daarna binnen vijf tot zeven minuten worden opgeladen. In de S-A1 is er ruimte voor vier passagiers plus een piloot. Wanneer de technologie en wetgeving het toelaten moet de PAV echter volledig autonoom kunnen vliegen. Om verticaal te kunnen opstijgen en landen, is de S-A1 uitgevoerd met verschillende rotors en propellers. Eenmaal in de lucht vliegt de PAV als een vliegtuig met vleugels.

Infrastructuur

Cruciaal voor de uitvoering van dit project en het succes is uiteraard de infrastructuur die wordt ontwikkeld en aangelegd. Want één S-A1 die opstijgt en ontsnapt uit een file is nog wel te overzien, maar wat als honderden Uber-chauffeurs (of -piloten) besluiten de lucht in te gaan? Hyundai wil daarom meerdere samenwerkingen aangaan met grote multinationals om deze vorm van luchtvervoer verder uit te breiden.

Overigens was er een groot bedrijf dat verwachtte dit jaar al een vliegende taxi op de markt te brengen. Airbus presenteerde in 2016 namelijk de Vahana, een zelfvliegende auto, die ook in zou worden gezet in een ‘Uber-achtige vorm’. Het is zeer onwaarschijnlijk dat het apparaat dit jaar daadwerkelijk in de openbare ruimte verschijnt.