Hyundai Motor Group op twee na grootste autofabrikant ter wereld
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F02_Nieuwe_Hyundai_i20_N_Line_nu_te_bestellen.jpg)
De Hyundai Motor Group is weer een trede op de ladder van grootste autoconcerns ter wereld geklommen. De Koreaanse autogroep staat nu op de derde plaats, achter Toyota en Volkswagen. Het passeerde in de ranglijst de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.
Het Zuid-Koreaanse autoconcern wist in de eerste zes maanden van dit jaar afgerond 3.299.000 voertuigen te verkopen. Zo’n 1.879.000 daarvan komen op conto van Hyundai. Kia’s bijdrage is 1,42 miljoen verkochte eenheden groot. Met dat overallvolume komt de Hyundai Motor Group niet in de buurt van de nummers 1 en 2, maar wie lachten de Zuid-Koreanen enkele jaren geleden niet uit toen het concern zijn ambitieuze plannen bekend maakte.
Hyundai wordt ‘bumperklever’ in tweede deel 2022
Toyota wist, inclusief de merken Lexus en Daihatsu, in de eerste helft van 2022 zo’n 5.138.000 eenheden af te zetten. Bij Volkswagen met onder andere de merken Skoda, Lamborghini en Audi eindigde de afzet in het eerste halfjaar op 4.006.000 eenheden. Hyundai gaat ervan uit dat in de tweede helft van dit jaar de afstand tot de voorliggers wordt verkleind en zich te positioneren als een bumperklever.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F01_Hyundai-Motors-booth-at-IAA-Mobility-2021_IONIQ-brand-lineup.jpg)
Tegelijkertijd hoopt het concern een grotere voorsprong op het weggezakte Renault-Nissan-Mitsubishi te nemen. De Frans/Japanse combinatie wist in de eerste helft van 2022 zo’n 3,14 miljoen auto’s af te zetten. Stellantis was goed voor een verkoopvolume van 3.019.000 eenheden en General Motors ontving 2,84 miljoen kopers.
Schade beperkt
Hyundai Motor Group, dat in 2010 de Top 5 binnenreed door Ford te passeren, verkocht over heel 2021 afgerond 6.667.000 auto’s. Ook toen had het bedrijf last van productieonderbrekingen als gevolg van het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. De industrie voelt dit jaar nog steeds die problematiek. Dit jaar leverde Toyota 6% in, de Volkswagen Groep 14%, Stellantis 16%, Renault-Nissan-Mitsubishi 17,3% en General Motors zelfs 18,6%. Hyundai beperkte de schade tot 5,1% ten opzichte van het 2021-resultaat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de Hyundai Ioniq 6 gestroomlijnd, hè?
-
De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan
-
Waarom je deze fantastische Hyundai (mogelijk) straks kunt kopen
-
Kia, Hyundai en Lynk & Co domineren verkoopcijfers in februari
-
Zoek de verschillen met de ‘nieuwe’ Hyundai i10
-
Deze occasion wil je: Hyundai Sonata, anoniem en goedkoop
-
Hyundai en Kia passen software aan door gevaarlijke TikTok-trend
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste EV van het merk
-
Nieuwe Hyundai Kona: wordt dit de bestverkochte elektrische auto?
-
Opmerkelijk! De Hyundai Ioniq 6 is goedkoper dan de Ioniq 5
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 6 First Edition in Nederland
-
Zouden wij een Hyundai Grandeur kopen als-ie hier op de markt was? Ja!