Hyundai Kona Electric haalt maximaal 470 kilometer
Driehonderd kilometer of vierhonderdzeventig kilometer. De volledig elektrische Hyundai Kona Electric wordt geleverd met twee verschillende accupakketten. Toch zijn er meer verschillen…
Aandrijflijnen
Hyundai gaat de Kona Electric namelijk leveren met twee verschillende aandrijflijnen. Bij de basisversie krijg je een accupakket met een capaciteit van 39,2 kWh. Dat accupakket drijft een elektromotor met een vermogen van 135 pk aan. Daarmee zou hij in de realistische WLTP-cyclus zo’n 300 kilometer ver moeten komen op een acculading. Wil je meer range, dan levert Hyundai de elektrische Kona ook met een accupakket van 64 kWh, waarmee je 470 kilometer ver zou moeten kunnen komen. Dat is niet het enige verschil, want je krijgt dan ook een krachtigere elektromotor met 204 pk en 395 Nm. Met die motor kun je in 7,6 seconden naar de 100 km/h sprinten. Niet dat de basisversie heel veel trager is overigens, want daarmee lukt het in 9,3 tellen.
Andere looks
De elektrische Kona krijgt net een ander uiterlijk mee dan de Kona met een benzinemotor. Niet alleen is de grille nu gesloten, ook de voorbumper is anders. Zo heeft hij niet meer de grote plastic blokken om de koplamp zitten, maar is het nu in de kleur van de carrosserie gespoten. De andere bumpers zorgen ervoor dat de auto tien millimeter langer wordt en nu 4.175 millimeter lang is. Ook is hij vijftien millimeter hoger, met een hoogte van 1.565 millimeter. Verder vallen van buiten de 17 inch grote lichtmetalen wielen op, die een betere aerodynamica hebben ten opzichte van de normale velgen. Alles voor de range, immers.
Standaarduitrusting
Van binnen oogt de Hyundai Kona Electric niet anders, al krijgt hij wel alle mogelijke luxe mee die je maar op een Kona kunt krijgen. Denk aan een Head-up Display, elektrisch verstelbare voorstoelen die bovendien voorzien zijn van ventilatie en verwarming, een zeven inch groot digitaal instrumentarium en een touchscreen van acht inch voor het infotainmentsysteem. Dat laatste systeem is overigens ook uitgerust met Android Auto en Apple CarPlay. Daarnaast krijg je ook alle mogelijke assistentie- en veiligheidssystemen op de elektrische Kona. Denk aan dodehoeksensoren, een rijbaanassistent, Forward Collision Avoidance Assist met voetgangerdetectie, een waarschuwingssysteem voor als de bestuurder zijn aandacht verliest en ook nog een systeem dat de verkeersborden in de gaten houdt. Verder is hij nog uitgerust met adaptieve cruise control die het in fileverkeer volledig over kan nemen en automatisch aansluit.
Laden
Een grote range is mooi, maar snel bijladen is misschien nog wel belangrijker. De Kona Electric is in 54 minuten voor 80% te laden. Dan moet je wel gebruikmaken van een 100 kW DC snellader. Als je hem met de 7,2 kWh-lader waarmee hij is uitgerust oplaadt, duurt het een stuk langer. De versie met het 39,9 kWh accupakket doet er dan 6 uur en 10 minuten over om op te laden en de versie met het 64 kWh accupakket moet 9 uur en 40 minuten aan de stekker liggen om volledig opgeladen te zijn. Alle aansluitingen zitten – zoals we vaker hebben gezien – in de neus van de auto.
Zomer
Vandaag is hij dan weliswaar onthuld, maar volgende week is hij ook al in het echt te zien. Dan toont Hyundai de Kona Electric op de Autosalon van Genève. Daarna moet je weer een paar maanden geduld hebben, want de eerste exemplaren zullen in de zomer in Nederland arriveren. De prijzen worden op een later tijdstip bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420