Hyundai komt in 2022 met fraai gelijnde en elektrische sportsedan
Hyundai maakte ons de afgelopen maanden lekker met geweldige conceptauto’s, in de vorm van de 45 en de Prophecy. De Koreaanse fabrikant maakt nu bekend wanneer die auto’s op de markt verschijnen.
Vandaag laat Hyundai weten dat het een nieuw submerk start, waarmee het een nieuw tijdperk van elektrische auto’s aankondigt. Onder de naam Ioniq gaat het de komende jaren in ieder geval drie auto’s met een elektrische aandrijflijn presenteren. Het gaat hier om de Ioniq 5, Ioniq 6 en Ioniq 7.
Hyundai Ioniq
De naam Ioniq is natuurlijk bekend. Die plakte de fabrikant namelijk ook op het model dat het in 2016 presenteerde. Die auto, een gestroomlijnde sedan, verscheen met een hybride, plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Het woord Ioniq is een samenvoeging van de woorden ‘ion’ en ‘unique’.
De lancering van het submerk Ioniq is Hyundais antwoord op de groeiende vraag naar EV’s. ‘Het merk Ioniq markeert een grote verandering in hoe Hyundai elektrische voertuigen op de markt brengt en hoe klanten die ervaren”, zegt Wonhong Cho, Executive Vice President bij Hyundai. “Met Ioniq verandert de manier waarop wij naar elektrische voertuigen kijken door het conventionele denken te overstijgen.”
45 Concept
Concreet betekent dat dat Hyundai in de komende drie jaar drie nieuwe BEV’s op de markt brengt. De eerste auto wordt de Ioniq 5: een middelgrote CUV die is gebaseerd op de bijzondere 45 Concept. Die auto liet de fabrikant vorig jaar op de IAA in Frankfurt zijn en was een ode aan de allereerste conceptauto van Hyundai, de Pony Coupe. Het model ziet later dit jaar het levenslicht.
In 2022 verschijnt de Ioniq 6 die is gebaseerd op de bijzondere Prophecy, een fraai gelijnde en dus eveneens elektrische sportsedan die afgelopen maand onthuld werd. Een jaar later, in 2023 dus, presenteert Hyundai de Ioniq 7. Dat is een grote CUV, waarvan we tot op heden nog geen studiemodel hebben gezien.
E-GMP
Alle auto’s staan op het modulaire E-GMP-platform van Hyundai. De fabrikant meldt dat alle modellen een actieradius van minstens 450 kilometer krijgen. Het opladen van de batterij (tot 80%) zal volgens de fabrikant slechts 20 minuten in beslag nemen. Over andere prestaties en motoriseringen deelt de fabrikant nog niets.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30