Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Hyundai geeft ons een klein beetje van de grote Ioniq 7

Hyundai bestormt momenteel de markt met de zeer geavanceerde Ioniq 5, maar daarbij blijft het natuurlijk niet. Vandaag geeft het merk ons al een klein beetje van de grote elektro-SUV die over een tijdje op de markt verschijnt.

Het model draagt nu nog de naam Seven, maar is natuurlijk een voorbode op de Ioniq 7. Dat wordt het derde model in de nieuwe Ioniq-reeks, die Hyundai dit jaar met de 5 aftrapte. Het eerstvolgende model uit die reeks dat in productie gaat, is de 6. Dat is een sedan/fastback-achtige, in de geest van de originele Ioniq. Daarna verschijnt deze Ioniq 7.

Waarom de Hyundai Ioniq 5 beter is dan de Tesla Model Y

Ultrasnel laden

Dat wordt een grote SUV, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Santa Fe die de Koreanen nu al voeren. Uiteraard dient het E-GMP-platform van Hyundai ook als basis voor dit model. Dat betekent dat de Ioniq 7 ook een 800 volt-systeem aan boord krijgt en daardoor dus ultrasnel kan laden. De Ioniq 5 kan op dit moment z’n batterij binnen 20 minuten opladen van 10 naar 80 procent. Reken bovendien op twee verschillende batterijpakketten en meerdere motorconfiguraties.

Het interieur van de Seven.

Hyundai laat de Seven later deze maand zien tijdens Automobility Los Angeles. Dat is dus nog een concept car, en dat is te zien aan de foto’s die Hyundai vandaag de wereld in stuurt. Kijk bijvoorbeeld naar de unieke zetels, banken en sfeerverlichting, die eerder in een peperdure meubelwinkel thuishoren dan in een auto. De led-verlichting die is opgedeeld in blokjes net zoals bij de Ioniq 5, zijn wel volop aanwezig op het front van de Seven.

Eerst de Hyundai Ioniq 6

Het is dus nog even wachten op het uiteindelijke productiemodel, want Hyundai komt eerst met de Ioniq 6 op basis van de eerder getoonde Prophecy. Dat was een studiemodel waarmee de Koreanen veel lof verdienden, al heeft het merk enige problemen om dat model naar een productieauto te vertalen. De Ioniq 6 stond immers voor dit jaar gepland, maar de elektrosedan verschijnt nu pas halverwege 2022. Hij wordt namelijk gemodificeerd om een grotere batterij te huisvesten. Die meet 77,4 in plaats van 72,6 kWh. Ook wordt de sedan langer voor een betere Cw-waarde.

Hyundai Prophecy, voorbode op de Ioniq 6.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.