Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 28 jun 2022
Leestijd: 4 minuten

Hyundai Ioniq 6 doet het beter dan de Mercedes-Benz EQE

Daar is-ie dan: de productieversie van de langverwachte Hyundai Ioniq 6! Wat blijkt: hij is gestroomlijnder dan de Mercedes-Benz EQE.

Het is alweer 2,5 jaar geleden dat Hyundai de eerste beelden toonde van deze Ioniq 6. Toen heette het model nog de Prophecy en was het een voorbode op de elektrische toekomst van het merk. Na heel wat ontwikkelingen, tests en verbeteringen aan het model is-ie nu eindelijk hier.

Gestroomlijnder dan EQE

Door die genoemde concept car wisten we al wel welke kant het op ging met dit tweede lid van de Ioniq-familie. Het zou een opvolger worden van de originele Ioniq, waarmee de Koreaanse autobouwer liet zien hoe belangrijk een gestroomlijnd koetswerk is. Anno 2022 doet Hyundai er weer een schepje bij bovenop, want de nieuwe Ioniq 6 is zelfs gestroomlijnder dan een Mercedes-Benz EQE.

Die druppelvormige sedan uit Stuttgart heeft namelijk een Cw-waarde van 0,22, maar daar duikt de Ioniq 6 met een waarde van 0,21 onder. Dat wordt gecreëerd door een laag front, actieve luchtinlaten en een dubbele spoiler op de achterzijde. Het silhouet heeft sowieso een zeer sterke druppelvorm voor een zo efficiënt mogelijke luchtgeleiding. Ook is de bodemplaat volledig afgedekt en is de ruimte in de wielkasten gereduceerd, zo stelt Hyundai. Let wel: die Cw-waarde hoort bij de variant met 18-inch wielen, zomerbanden van Hankook en de optionele digitale zijspiegels. Overigens heeft Mercedes-Benz wel een nog gestroomlijndere auto. De EQS heeft in meest aerodynamische vorm namelijk een Cw-waarde van 0,20.

Ruim 500 kilometer

Wat het effect van die lage luchtweerstand precies is op het bereik en de prestaties van de Ioniq 6, is nog niet duidelijk. Die informatie deelt Hyundai in juli. Toch weten we al een en ander door informatie die de fabrikant eerder al eens heeft gedeeld. De Ioniq 6 krijgt dezelfde accupakketten als de Ioniq 5. Reken dus op een 77 kWh-exemplaar, waarmee je makkelijk 500 kilometer ver komt. Hij verschijnt tevens als achter- of vierwielaandrijver, met in totaal 160 of 230 kW.

Even terug naar het ontwerp van de Ioniq 6, want dat is nogal uitgesproken. Niet gek, want dat is immers Hyundais filosofie. Het wil zeer uiteenlopende modellen leveren, die allemaal hun eigen karakter hebben. Wel herkenbaar van de Ioniq 5 is de pixelverlichting, die op deze ‘6’ bestaat uit ruim 700 stuks. De verlichting zit in de koplampen, achterlichten, achterbumpers, sensoren en luchtroosters. Op de achtervleugel zit eveneens een prominent remlicht. Nieuw is overigens ook het vernieuwde logo van de fabrikant, dat op de voor- en achterzijde van de Ioniq 6 prijkt.

Cocon

De pixelverlichting vinden we ook op de middenconsole in de auto. Net als bij de Ioniq 5 kiest Hyundai voor een ruimtelijke sfeer aan boord. Zelf spreekt het van een ‘coconvormig interieur’, met een cockpit die op de bestuurder is gericht. De opstelling van de schermen en de knoppen voor de klimaatcontrole kennen van de ‘5’. De vormgeving van het dashboard zelf is echter radicaal anders. De twee schermen zijn meer ín het dashboard geplaatst, terwijl er een horizontaal element over de gehele breedte van de auto loopt dat bij de A-stijl juist verticaal gaat en uitmondt in het scherm waarop het beeld van de binnenspiegels wordt geprojecteerd.

Opvallend is de middentunnel. Die ontbreekt in de Ioniq 5: daar zit er enkel een verschuifbaar opbergelement tussen de voorstoelen voor een zo ruimtelijk mogelijk interieur. Voor de Ioniq 6 kiest Hyundai weer voor een vaste middentunnel die de inzittenden van elkaar scheidt.

Geen knoppen in de deur

Ook anders zijn de deurpanelen. Hyundai heeft die namelijk ontdaan van alle fysieke knoppen, behalve de deurhendel zelf. Daardoor lijkt het interieur van de Ioniq 6 breder dan de buitenzijde doet vermoeden, aldus de fabrikant zelf. Waar de bediening voor de ramen nu zit, zegt het niet. Waarschijnlijk bevinden die zich ergens in de middentunnel, of op het dashboard. Aangezien de transmissiehendel achter het stuurwiel zit, lijkt de middentunnel een logische plek om die knoppen te plaatsen. De bediening voor de spiegels zit linksonder het stuurwiel, zoals op de foto’s te zien is.

Of dat ergonomisch is, is de vraag. Feit is dat het binnenwerk van de Ioniq 6 er fraai uitziet, mede door de sfeerverlichting. Die biedt de keuze uit maar liefst 64 verschillende kleuren en zes tweekleurenthema’s. Op het stuurwiel zit interactieve pixelverlichting voor “een nog intuïtievere interactie tussen de bestuurder en de auto”. Reken erop dat alle veiligheidssystemen op die manier met jou als bestuurder communiceren.

Wanneer verschijnt de Ioniq 6?

We moeten nog even wachten op de wereldpremière van de Ioniq 6, maar Hyundai meldt dat die plaatsvindt in juli. Dan zullen we alles van de auto zien, waaronder meer detailbeelden van het interieur en de tweede zitrij. Ook deelt de fabrikant dan naar verwachting alle details over de aandrijflijn, prestaties en marktintroductie van het model.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.