Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs
Eindelijk: Hyundai heeft het doek volledig van de langverwachte Ioniq 5 getrokken. Een auto met bijzondere specificaties en een voor Hyundai bijzondere prijs.
We wisten al lang dat-ie eraan zat te komen: de Ioniq 5. Het is Hyundais eerste model onder het nieuwe sublabel Ioniq, dat het vorig jaar aankondigde. De Koreaanse autobouwer ontwikkelde een nieuw platform voor een nieuwe generatie elektromodellen. Het E-GMP-platform wordt vanaf nu door het hele concern gebruikt voor allerlei verschillende modellen. Dat kan, omdat de basis modulair is en verschillende motorconfiguraties toestaat. De eerste telg, de Ioniq 5, is er dan ook direct in verschillende smaken.
Verschillende versies Ioniq 5
Kort geleden lekte er al wat info uit over de Ioniq 5, en die blijkt nu te kloppen. Er zijn vier varianten van het nieuwe elektromodel, waarbij de grootte van het accupakket telkens leidend is. Hyundai levert de Ioniq 5 in eerste instantie met een 58 of 72,6 kWh accu. Als de klant die keuze heeft gemaakt, kan deze ook nog kiezen tussen achter- of vierwielaandrijving. Bij de verschillende versies horen verschillende specificaties, die we het beste in een tabel kunnen zetten.
72,6 kWh + RWD | 72,6 kWh + 4WD | 58 kWh + RWD | 58 kWh + 4WD | |
---|---|---|---|---|
Vermogen | 160 kW | 70 kW (voor) + 155 kW (achter) | 125 kW | 53 kW (voor) + 120 kW (achter) |
Koppel | 350 Nm | 255 Nm (voor) + 350 Nm (achter) | 350 Nm | 255 Nm (voor) + 350 Nm (achter) |
Acc. 0-100 km/h | 7,4 s | 5,2 s | 8,5 s | 6,1 s |
Actieradius | +- 480 km | n.n.b. | +- 380 km | n.n.b. |
De Ioniq 5 bevindt zich momenteel nog in het homologatieproces, dus de exacte WLTP-cijfers omtrent het bereik van de auto zijn nog niet bekend. Wel heeft Hyundai ons al laten weten dat de versie met 58 kWh accu waarschijnlijk zo’n 100 kilometer minder ver komt op een lading stroom.
Snelladen
Dat is niet zo’n probleem, want elke Ioniq 5 krijgt standaard een indrukwekkend 800 Volt-systeem mee. Dat betekent dat de elektrische Koreaan heel erg snel kan laden bij een DC-laadpunt, mits dat punt een hoog vermogen afgeeft. Hang je de Ioniq 5 aan een 350 kW-lader, dan slurpt-ie binnen vijf minuten 100 kilometer aan rijbereik binnen. Opladen van 10 naar 80 procent duurt volgens Hyundai dan slechts 18 minuten.
Bovendien kun je de Ioniq zelf ook als een laadpunt gebruiken. De auto heeft twee zogeheten V2L-aansluitingen, waarop je elektrische apparaten kunt aansluiten. Een V2L-punt bevindt zich tussen de voorstoelen, de andere zit naast de laadaansluiting waar je de Ioniq 5 mee oplaadt. Die werkt ook als de auto uitgeschakeld is. De V2L-punten geven een maximaal vermogen van 3,6 kW af.
Vlakke laadvloer
De Ioniq 5 zit vol met slimmigheden. Zo heeft de auto een vlakke laadvloer, ook bij de eerste zitrij. De middenconsole is gescheiden van het dashboard, waardoor passagiers aan elke kant van de auto kunnen in- en uitstappen. Het meubilair van de Ioniq 5 is 30% dunner dan reguliere stoelen, waardoor er meer ruimte op de tweede zitrij is. Die is er sowieso al genoeg, omdat de Ioniq 5 een flinke wielbasis van 3 meter heeft. Het dashboard heeft overigens een zeer minimalistisch ontwerp, waarbij twee 12-inch schermen de aandacht opeisen. Opvallend: het Hyundai-logo mist op het stuur, maar zit wél op de neus en achterzijde van de auto.
Bagageruimte heeft de Ioniq 5 ook genoeg. De ruimte achterin meet 531 liter, waarbij de tweede zitrij ook nog eens 13,5 centimeter in lengterichting kan worden verschoven. Gooi je de bank plat, dan past er 1591 liter in de nieuwe elektrische Hyundai. De ‘frunk’ biedt in het geval van een achterwielaangedreven variant ruimte aan nog eens 57 liter. Ga je voor een 4WD-versie, dan kun je daar nog 24 liter kwijt. Wil je op pad met je caravan? Geen probleem, want de Ioniq 5 mag maximaal 1600 kilogram trekken. Leuk, totdat je ziet wat dat met de actieradius van de auto doet. Maarja, dan komen we weer terug bij dat snelladen…
Concept 45
We hebben het nog niet gehad over het uiterlijk van de Ioniq 5. Dat is een doorontwikkeling van de fraaie Concept 45, die Hyundai in 2019 op de IAA in Frankfurt presenteerde. Veel elementen van die conceptcar zijn gelukkig gebleven, zoals de bijzondere led-verlichting en de scherpe vouwen in Z-vorm op de flanken. De Ioniq 5 meet 4,64 meter in de lengte, is 1,89 meter breed en 1,61 meter hoog. Daarmee is-ie groter dan een Hyundai Kona of Tucson, maar ook dan een Volkswagen ID.4. Die is namelijk 4,58 meter lang.
Goed, bijzondere specificaties dus, maar die komen ook met een bijzondere prijs. De volledige prijslijst voor alle varianten is nog niet bekend, maar de Nederlandse importeur kondigt al wel vast aan wat het topmodel kost. Hyundai gaat 3000 exemplaren van de ‘Project 45’ bouwen, een rijk uitgeruste versie met onder andere zonnepanelen op het dak, 20-inch lichtmetalen wielen en een geavanceerde head-up display. Die kost in ons land 58.995 euro. Daarmee is de Ioniq 5 met afstand de duurste Hyundai van het moment, want de dikste Santa Fé PHEV kost net geen 53 mille. Deze Project 45 kan per direct besteld worden en wordt naar verwachting in de zomer van 2021 geleverd. De orderboeken voor goedkopere versies opent Hyundai in een later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn