Hyundai i30 N ondergaat eerste test voor publiek
Wat AMG voor Mercedes is, M GmbH voor BMW en Quattro GmbH voor Audi, dat moet N voor Hyundai worden. De Zuidkoreaanse autobouwer komt met een sportlabel voor snelle straatauto’s. Over anderhalf jaar zien we het eerste model in die sportieve N-lijn. De eerste publieke test wordt komend weekeinde tijdens de 24 uursrace op de beruchte Nürburgring uitgevoerd.
Hyundai heeft een testvoertuig ingeschreven voor de 24-uursrace. De auto luistert naar de naam i30 Turbo, maar krijgt in productievorm een naamgeving waarin de N van het nieuwe sportlabel schuilt. De Koreanen verwachten met het testvoertuig 150 rondjes te rijden, wat op het 25,4 kilometer lange circuit betekent dat er bij het halen van de finishvlag bijna 4.000 km is afgelegd. Een intensieve test. Achter het stuurwiel nemen vier testrijders van Hyundai plaats.
Sterk afwijkend
De Koreanen pakken het N-verhaal serieus op. Zo is Albert Biermann bij BMW M GmbH weggekaapt. Hij wordt verantwoordelijk voor de N-modellen en mag zijn plasje doen over onder meer de onderstelafstelling en de rijdynamiek. De Hyundai i30 N wordt dan ook niet een doodgewone hatchback waarin een turbomotor is gehangen. De krachtbron is een compleet nieuwe ontwikkeling. Het blok levert in de i30 zo’n 240 pk. Verder zijn de transmissie, de wielophanging, het remsysteem, de dempers, de wielen en besturing aangepast. Het resulteert in een i30 die voor liefst 40% afwijkt van de basisversies.
“De Koreanen verwachten met het testvoertuig 150 rondjes te rijden”
Autosportcenter
Dat Hyundai de Nürburgring 24h race aangrijpt voor de publieke test is niet onbegrijpelijk. Niet alleen is het een enorme slijtageslag, het circuit ligt voor de deur van Hyundai’s Europese autosportcenter.
i30 III
Het N-label blijft niet voorbehouden aan de Hyundai i30. De fabrikant zal ook van andere types een N-uitmonstering introduceren, inclusief een i20 N. De i30N komt in 2018 op de markt, een jaar na de marktintroductie van de derde generatie i30.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’