Hyundai i30 N ondergaat eerste test voor publiek
Wat AMG voor Mercedes is, M GmbH voor BMW en Quattro GmbH voor Audi, dat moet N voor Hyundai worden. De Zuidkoreaanse autobouwer komt met een sportlabel voor snelle straatauto’s. Over anderhalf jaar zien we het eerste model in die sportieve N-lijn. De eerste publieke test wordt komend weekeinde tijdens de 24 uursrace op de beruchte Nürburgring uitgevoerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FHYundai-i30-Turbo.jpg)
Hyundai heeft een testvoertuig ingeschreven voor de 24-uursrace. De auto luistert naar de naam i30 Turbo, maar krijgt in productievorm een naamgeving waarin de N van het nieuwe sportlabel schuilt. De Koreanen verwachten met het testvoertuig 150 rondjes te rijden, wat op het 25,4 kilometer lange circuit betekent dat er bij het halen van de finishvlag bijna 4.000 km is afgelegd. Een intensieve test. Achter het stuurwiel nemen vier testrijders van Hyundai plaats.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2FHyundai-N-ontwikkeling-Autovisie.nl_.png)
Sterk afwijkend
De Koreanen pakken het N-verhaal serieus op. Zo is Albert Biermann bij BMW M GmbH weggekaapt. Hij wordt verantwoordelijk voor de N-modellen en mag zijn plasje doen over onder meer de onderstelafstelling en de rijdynamiek. De Hyundai i30 N wordt dan ook niet een doodgewone hatchback waarin een turbomotor is gehangen. De krachtbron is een compleet nieuwe ontwikkeling. Het blok levert in de i30 zo’n 240 pk. Verder zijn de transmissie, de wielophanging, het remsysteem, de dempers, de wielen en besturing aangepast. Het resulteert in een i30 die voor liefst 40% afwijkt van de basisversies.
Autosportcenter
Dat Hyundai de Nürburgring 24h race aangrijpt voor de publieke test is niet onbegrijpelijk. Niet alleen is het een enorme slijtageslag, het circuit ligt voor de deur van Hyundai’s Europese autosportcenter.
i30 III
Het N-label blijft niet voorbehouden aan de Hyundai i30. De fabrikant zal ook van andere types een N-uitmonstering introduceren, inclusief een i20 N. De i30N komt in 2018 op de markt, een jaar na de marktintroductie van de derde generatie i30.
Lees ook:
Ook interessant
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)