Hyundai i30 ‘Fastback’ komt al binnen een jaar
Hyundai heeft bevestigd, wat Autovisie al eerder onthulde. Er komt een derde carrosserievariant van de i30 in de vorm van een vierdeurs coupé. Hoewel de autobouwer er nog niet over loslaat, heeft Autovisie meer details weten te achterhalen.
Tijdens de presentatie van de fonkelnieuwe i30 op het Europese hoofdkantoor van Hyundai in het Duitse Frankfurt legde de Hyundai veelvuldig de nadruk op het woordje familie. Dat gaf direct aan dat de auto er in verschillende carrosserievormen komt. Het bedrijf heeft nooit een geheim gemaakt dat er van de nieuwe i30 een 5-deurs hatchback en een Stationwagon-variant zou komen. Over de derde loot aan de i30-stam werd tijdens de presentatie voor het eerst gesproken, al schreef Autovisie enkele maanden geleden al dat er een derde carrosserievorm in de maak was.
Shooting Brake
Een insider impliceerde toen dat het een vierdeurs coupé zou worden en dat klopt. De auto wordt aangeduid als Fastback-model. Hoewel het hier afgebeelde plaatje de contouren van een vijfdeurs liftback laat zien, wordt het een afwijkend model. Volgens een van de betrokkene, die zich nog niet publiekelijk over de i30 Fastback mag uitlaten, wordt het een sportief ogend model, dat kenmerken heeft van een dynamisch gelijnde shooting brake.
Sportief onderstel
De auto zal al eind volgend jaar worden voorgesteld, twaalf maanden na de 5-deurs hatchback en zes maanden na de Stationwagon. Binnen Hyundai wordt nu gekeken naar de positionering van het model. De details zijn nog niet allemaal definitief, maar vermoedelijk komt de variant er alleen met de sterkere benzine- en dieselmotoren. De Fastback zou bovendien een sportievere onderstelafstelling en besturing krijgen. De komst van een N-uitvoering met ongeveer 240 pk sterke turbomotor is definitief.
‘Fastback’ N
De i30 is met het oog op de Europese markt ontwikkeld, maar zal ook in andere gebieden worden aangeboden, waaronder Australië en de Verenigde Staten. Binnen die internationale carrière speelt ook de Fastback een belangrijke rol, met name de N-uitvoering. Hyundai wil N als wereldwijd gevoerd label neerzetten en de Europese i30 is de eerste. Echter, de landen buiten Europa zitten niet echt op een hatchback te wachten en dat geeft het belang van de Fastback N aan. De nieuwe carrosserievariant zal N wereldwijd op de kaart moeten zetten, terwijl in Europa de focus op de hatchback ligt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420