Hyundai i20 laat zijn binnenste zien
De Hyundai i20 kreeg wegens omstandigheden een iets andere introductie. Hij zou z’n gezicht namelijk laten zien op de Autosalon van Genève, maar Hyundai moest noodgedwongen overgaan op plan B.
Daar geeft het vandaag opnieuw uiting aan, want de fabrikant laat verschillende delen van de i20 los op het internet. Vandaag is het interieur aan de beurt. Omdat de exterieurfoto’s al zijn losgelaten, maken die de auto nu compleet.
Sensuous Sportiness
Het koetswerk van de nieuwe Hyundai i20 is vormgegeven volgens de nieuwe ‘Sensuous Sportiness’ designfilosofie. De auto heeft veel scherpere lijnen rondom, en dat moet hem een sportiever uiterlijk meegeven. Wat daarbij helpt zijn de proporties: de 24 mm lagere daklijn, de toename in de breedte van 30 mm en lengte van 5 mm. De wielbasis is met 10 mm toegenomen. Voeg daarbij nog een nieuw setje koplampen toe, een nieuwe grille, sportieve voor- en achterbumpers, een nieuwe set wielen van 17 inch, en je hebt een heel andere auto voor je neus. Het meest opvallende detail is het doorlopende achterlicht, dat om enige gewenning vraagt.
Interieurthema’s
De Hyundai i20 is ook aan de binnenkant flink aangepakt. Dankzij de grotere buitenmaten is ook de bagageruimte met 25 liter gegroeid naar 351 liter. Daarnaast is er ook meer ruimte voor de inzittenden door de grotere wielbasis. Een smaller en hoger geplaatst dashboard in combinatie met ingebouwde sfeerverlichting moet het interieur ruimer aanvoelen. De bovenste naad van de deuren loopt door in het dashboard, waardoor dat één geheel wordt.
Het nu vierspaakse stuurwiel heeft een slanker hart, op het dashboard lopen de horizontale lamellen optisch door in de sierstrips. Op de foto’s is te zien dat het interieur zwart is met groene accenten. Dit thema, genaamd ‘Black Mono & Yellow Green’, is een van de drie beschikbare interieurthema’s in de nieuwe Hyundai i20. De andere twee krijgen de namen ‘Black Mono’ en ‘Black & Gray’.
Bij de tijd
De ‘ouderwetse klokkenwinkel’ is vervangen door een 10,25-inch digitaal instrumentencluster, en centraal op het dashboard staat nog een 10,25-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Uiteraard is die uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Het interieur van de Hyundai i20 krijgt voortaan ledverlichting, en optioneel kun je nog opteren voor een Bose-geluidssysteem en een draadloze oplader voor je telefoon.
Mild-hybrid
De nieuwe Hyundai i20 wordt leverbaar met een 84 pk sterke 1,2-liter viercilinder motor met een handgeschakelde vijfbak. Ook zijn er twee driepitters: eentje met 100 pk en 120 pk. Laatstgenoemde wordt standaard als mild-hybrid geleverd, voor de 100 pk-versie heeft de klant de keuze. Beide motoren kunnen worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of zeventraps DCT-automaat. Prijzen van de nieuwe Hyundai i20 deelt de fabrikant in aanloop naar de marktintroductie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland