Hybridetechniek voor Porsche 911 onderweg
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F70-jaar-ppi-porsche-911-992-jubileum-edition-2019-3-kwart-voorzijde-831244.jpg)
Tijdens de ontwikkeling van de huidige generatie 911 hield Porsche al rekening met de toevoeging van een elektromotor in de aandrijflijn. Die elektro-ondersteuning krijgt de sportwagen ook op korte termijn. De fabrikant kiest voor hybridetechniek in plaats van een volledig elektrische aandrijflijn.
Dat is een andere aanpak dan Porsche voor de 718-familie uitrolt. De Duitse autobouwer brengt van de 911 eerst een verbrandingsmotor met elektro-ondersteuning, voordat er een elektro-911 komt. Bij de 718 slaat Porsche de stap van de hybridetechniek juist over. De vier- en zescilindermotoren worden voor de volgende generatie 718 buitenspel gezet. De krachtbronnen krijgen zelfs geen hulp van een elektromotor. De fabrikant stapt direct over op een volledig elektrische aandrijflijn.
Per euro de beste 911 die je kunt kopen – Porsche 911 GTS – Review
Elektrificatie
De 911 krijgt een elektromotor tussen de verbrandingsmotor en transmissie. Daartoe werden enkele jaren geleden al voorbereidingen genomen, want de 992-generatie kreeg een andere automatische transmissie. Deze 8-trapsbak verving de 7-PDK om de doodeenvoudige reden van elektrificatie van de aandrijflijn. Bij de facelift zal Porsche de elektromotor introduceren, zo is de verwachting.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2F70-jaar-ppi-porsche-911-992-jubileum-edition-2019-en-356-1949-5-859890.jpg)
Ziel van de 911
Door de 911 eerst van elektro-ondersteuning te voorzien en later van een elektrische aandrijflijn kan de markt reeds wennen aan de elektro-ondersteuning. De 911 is toch de basis van Porsche, al geldt dat zeker niet voor de verkoopvolumes, maar voor de ware Porsche-adepten moet je dat model koesteren. Voor technologische aanpassingen staan de 911-freaks open, maar het vervangen van de zescilinderboxer door een elektromotor wordt gezien als het ontnemen van de ziel van de sportauto. Maar er is nog een reden waarom Porsche de 911 niet volledig elektrisch kan maken. Elektrische aandrijving leeft niet wereldwijd. In Europa ligt er de nadruk op, in China eveneens. Maar in de rest van de wereld veel minder. Buiten Europa mag je onverstoord benzine verstoken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2F70-jaar-ppi-porsche-911-992-jubileum-edition-2019-achterzijde-detail-845893.jpg)
Facelift in 2023
De huidige Porsche 911 werd in november 2018 op de Los Angeles International Auto Show voorgesteld en ging drie maanden later in de verkoop. De levenscyclus van een Porsche-model is gemiddeld zeven jaar. Normaliter komt na vier jaar een opgefriste uitgave uit. Dat zou betekenen dat de Duitse autobouwer de vernieuwde variant in 2023 in de verkoop neemt. De fabrikant is reeds actief met gecamoufleerde testexemplaren.
Video: Porsche 911 Carrera
In 2018 kondigde Autovisie al de komst van de hybrideversie aan, zoals je kunt horen in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zie hoe Ford Mustang ook met halve V8 in de kreukels eindigt
-
Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit
-
Waarom deze Ferrari LaFerrari eruitziet als een Duitse taxi
-
Deze Bugatti Chiron is straks letterlijk van een oud vrouwtje geweest
-
De Tesla Cybertruck komt wél naar Nederland en dat zit zo
-
AliExpress-versie van de Porsche Panamera komt naar Nederland
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo
-
Het Audi-logo kan levensgevaarlijk zijn! Niet doorslikken dus…
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom