Hybride Range Rover heeft ze allemaal op een rijtje
Langzaam maar zeker vervangt Jaguar Land Rover al zijn V6-blokken of door krachtige viercilinders of door zescilinder lijnmotoren. In de Range Rover kiest de Engelse autobouwer voor de lijnmotor, die over elektrische ondersteuning beschikt.
Het gaat om de fonkelnieuwe 3,0 liter Ingenium benzinemotor. Uit de zes op een rij geplaatste cilinders put de fabrikant 400 pk, maar dat is niet zonder de hulp van een turbo en elektrische compressor. Het koppel van het blok bedraagt 550 Nm en wordt bij 2000 tpm bereikt en tot 5000 continue afgegeven. Mede door het enorme koppel doet de Range Rover P400 MHEV, zoals de versie officieel heet, 6,3 tellen over de sprint van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 225 km/h.
Trekgewicht MHEV
Door de elektrificatie van de 400 pk sterke zes-in-lijn-motor haalt de mastodont een gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km. De opgegeven CO2-uitstoot bedraagt 212 g/km. De aanwezigheid van het 48 Volt-boordsysteem heeft geen invloed op het trekgewicht van de Range Rover. De P400 MHEV mag 3.500 kg trekken.
Bijna de goedkoopste
Land Rover biedt de P400 MHEV aan als HSE, Vogue en als AutoBiography. De prijslijst start bij € 152.460,-, 1.030 euro meer dan het instapmodel 3.0 SDV6 HSE. De uitvoering met stekkerhybride is fors goedkoper dan de stekkerloze hybride. De Range Rover P400 MHEV is er ook in de 20 cm langere LWB-versie. De vanafprijs van de LWB bedraagt € 167.220,-, maar dat type kent de luxure Vogue als basisaankleding.
Modeljaarwijzigingen
Tegelijk met de introductie van de nieuwe motorisering introduceert Land Rover twee nieuwe exterieurkleuren, te weten Eiger Grey en Portofino Blue waarvoor Corris Grey en Loire Blue moeten wijken. Aan de optielijst met lichtmetalen wielen wordt een setje van 22 inch in de kleur Gloss Black toegevoegd. Het bestaande Matrix- als de Pixel LED-koplampverlichtingstechnologie krijgt twee nieuwe functies door er Sign Post Dimming aan toe te voegen. De lichtsterkte van de individuele LED’s kunnen nu worden gedimd wanneer blijkt dat verkeersborden door de verlichting sterk reflecteren en daardoor de inzittenden kunnen verblinden. Met hulp van Tourist Mode past de verlichting zich aan wanneer een linksgestuurde auto in een linksrijdend land of rechtsgestuurde auto in een rechtsrijdend land rijdt. Ideaal voor Engeland-gangers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow