Subtiel zijn ze niet, maar fascinerend wel. Dit zijn de eerste ge-3d-printe lichtmetalen wielen onder een auto (onder een McLaren P1, in dit geval). Ze zijn gemaakt door het Amerikaanse HRE Wheels en GE Additive en laten vooral zien wat er allemaal mogelijk is.


Want door gebruik te maken van een 3d-printer wordt het ontwerp van lichtmetalen wielen door weinig meer begrensd dan de menselijke fantasie. Deze exemplaren zijn opgetrokken uit een titaniumlegering en enorm complex in hun ontwerp.

In vijf delen

Eén wiel wordt in vijf delen geprint. Die dunne, open spaken worden vervolgens met titanium bouten vastgemaakt aan een speciaal ontworpen wielhart en een velg van koolstofvezel. De afwerking lijkt ons wel nog wat ruw.

Minder verspilling

Volgens HRE is het 3d-printen een stuk sneller dan het frezen van een wiel. Daarbij zou er slechts vijf procent van het materiaal worden verspild. Dit in tegenstelling tot zo'n tachtig procent bij het frezen. Wat overigens wel weer gerecycled kan worden.